consument

Communicatietraining

3 uur
tot 24 deelnemers

In het kort

Hoe ga je om met een lastige medewerker? Wat te doen met een boze klant? Gaat dat gedoe met klagende collega’s, lamlendige leerlingen of bazige bazen dan nooit over?

In de training over omdenken in communicatie gaan deelnemers aan de slag met lastig gedrag en de communicatiestijlen van andere mensen: hoe communiceer je met die trage collega of controlerende baas? En hoe kun je ze met de techniek van het omdenken anders benaderen zodat het allemaal veel makkelijker en leuker wordt?

Resultaat

Deelnemers leren hun aandacht te verschuiven van het veranderen van de ander, naar het omdenken van dat zogenaamde lastige gedrag. Aan de hand van hun eigen dilemma’s, vragen, irritaties - kortom ‘problemen’ - leren de deelnemers de stappen van het omdenken toe te passen in hun eigen leven. Privé en werk. Zowel met betrekking tot complexe vraagstukken, als lastig huis-tuin-en-keuken gedoe. Dankzij de training worden die irritante anderen interessante mogelijkheden, die hen uitdagen hun creativiteit te ontwikkelen.

Wat leer je?

  • Het verschil tussen contrasteren en spiegelen
  • Van een vijand een vriend maken en de verbinding vinden
  • Een nieuwe houding waarmee de deelnemers anderen niet meer als lastig ervaren, maar de potentiële nieuwe mogelijkheden zien

Werkvormen

Geen beamer, tafels in U-vorm en post-it's: aan de hand van voorbeelden en casuïstiek gaan we echt aan de slag met onze eigen problemen. Zowel individueel als in groepsverband. Er is genoeg tijd voor reflecteren en nadenken.

Niets van dit alles gebeurt op een schoolse of theoretische manier, juist niet! Dat zou toch niets voor ons zijn. We doen dit op een inspirerende, gezellige en uiterst praktische manier. We hebben namelijk onze praktijk altijd bij ons: onszelf met al ons gedoe én onze mogelijkheden. Jezelf tegenkomen, om jezelf kunnen lachen, relativeren, durven ontregelen, humor. Allemaal belangrijke onderdelen van de Communicatietraining.

Dankzij het hoge tempo, de inspirerende werkvormen, de voortdurende interactie en de afwisseling tussen doen en denken, zullen de deelnemers opgeladen huiswaarts gaan. Hoezo zou leren saai moeten zijn?

Voor wie?

De Communicatietraining is bedoeld voor afdelingen, teams, maar ook losse individuen binnen alle soorten organisaties die de verbinding met collega's en externen willen verbeteren. We stellen geen minimale eisen aan ervaring of opleidingsniveau.

De enige échte eis is dat de deelnemers de bereidheid hebben hun eigen vraagstukken, dilemma’s en problemen in te brengen. Verder is het goed om te realiseren dat een veilige en ongedwongen sfeer belangrijk is. Een door de baas opgelegde training zal dan ook niet of minder goed werken.

De groep bestaat uit maximaal 24 personen.

Praktische informatie

Tijd: de training duurt 3 uur en kan in overleg op elk tijdstip gepland worden. Dit is inclusief pauzes.
Locatie: de organisatie is verantwoordelijk voor het regelen van een zaal die voldoet aan de door Omdenken gestelde richtlijnen. Deze ontvang je bij de informatieaanvraag.
Materiaal: deelnemers ontvangen gedurende de training uniek, exclusief voor deze training door Omdenken ontwikkeld materiaal.
Inclusief boek: bij de training ontvangen alle deelnemers het boek Omdenken in communicatie.