Wreed klasgenootje

Vanaf het moment dat Sara binnenkomt in haar nieuwe klas op de basisschool is het mis. Het meisje kampt met overgewicht, ziet er kwetsbaar uit en is meteen het mikpunt van pesterijen. Vooral Margie, de leider van de groep, maakt het bont.

Gangmaker Margie neemt het voortouw bij het pesten. Ze noemt Sara een ‘menselijke vuilnishoop’ en weigert haar tot het volleybalteam toe te laten omdat ze ‘te dik’ is. Haar trouwe volgelingen nemen Margies gedrag over en uiteindelijk staat Sara algemeen bekend als ‘de blob’.

Juf G. is woedend, vooral op Margie. Het liefst zou ze het populaire meisje door elkaar schudden, om haar duidelijk te maken hoe wreed haar gedrag is. Een brief schrijven lijkt de juf vervolgens een beter plan, maar ook daarin komt ze niet verder dan Margie met verwijten om de oren slaan. Dat gaat niet werken, besluit juf G., dus ze gooit alle oude versies weg. Uiteindelijk schrijft ze Margie deze brief:

Beste Margie,

Ik heb je hulp nodig. Zoals je vast wel hebt gemerkt, wordt Sara sinds ze bij ons in de klas zit elke dag gepest en belachelijk gemaakt. School moet erg moeilijk voor haar zijn. Je vraagt je vast af waarom ik jou daarover schrijf. Ik heb gezien dat jij leiderschapskwaliteiten hebt en dat je vrienden veel respect voor je hebben. Als jij hen duidelijk maakt dat iemands gewicht niks zegt over hoe leuk of aardig iemand is, zullen het plagen en de nare grappen waarschijnlijk stoppen. Ik weet dat deze brief veel van je vraagt, maar ik heb er vertrouwen in dat jij een manier zult vinden om Sara’s schooldagen gelukkiger te maken.

Vriendelijke groet
Juf G.

Margie reageert niet op de brief, maar na een paar dagen houden het pesten en de grappen op. Sara wordt gevraagd om mee te helpen bij het decor voor het schooltoneel en Margie kiest haar zelfs in het volleybalteam. Sara is dolgelukkig. De docent ook.

Pam van der Veen
30 oktober 2011

Uit:
`How to talk so kids can learn` van Adele Faber en Elaine Mazlish.
Met dank aan Alexandra Sfintesco (@aSfintesco) voor de tip.

  • Virginie Boormans

    graag wil ik ook een reactie geven op dit schrijven. Had in het verleden een kleutergroep, waar een kind van woonwagenbewoners voor het eerst in onze groep kwam. De kinderen waren er niet van gecharmeerd en deze kleuter werd gepest, geslagen en als hij op de gang liep, even "pootje" gelicht enze.Verder was het een keurig jongetje en ik was dit pesten ook moe.Heb lang nagedacht en vond dat ik er over moest praten met de kinderen.Bij het kringgesprek heb ik over woonwagens uitgelegd, hoe fijn het er in wonen was en als je het niet leuk vond ergens in een dorp, dan ging je gewoon weg, verder was het een gewoon huis, maar dan op wielen.De kinderen luisterden met open mond en toen wij ook nog op visite in deze woonwagen gingen, ging er een wereld voor hen open, het pesten was afgelopen, de kleine jongen kreeg veel vriendjes en nu 30 jaren later, zie ik hem nog wel eens, dan zwaait hij vriendelijk en heeft mij al zovelen malen te kennen gegevend, dat ik hem daar gelukkig gemaakt heb. Zo zie je maar, we moeten dit niet accepteren, er tegen ingaan, degene die gepest wordt is dood, ja ,doodongelukkig en het onderwijzend personeel moet vlugger ingrijpen, dat gebeurt helaas veel te weinig, groet,Virginie Boormans
     Reageer

    4 jaren geleden

  • Theo Legters

    Een stagiaire kreeg tijdens de lessen te maken met kinderen die propjes gingen schieten door melkrietjes. Daar werd ze boos om en ze verbood dit - weinig effect. Ik gaf haar de suggestie dat het leuk is om propjes te schieten, alleen de locatie kon beter (in een lokaal kom je niet zo ver). Ik adviseerde haar een propschietwedstrijd te organiseren, buiten op het plein. Groot succes!
     Reageer

    4 jaren geleden

  • Gaderma Araanstaan

    Mooi resultaat. Nu dat er staat zou ik in een onbewaakt ogenblik die Margie toch nog even een gigantische schop onder haar kont geven.
     Reageer

    4 jaren geleden

    • Dieneke zegt:

      Die schop onder haar kont heeft ze al gehad hoor. Ze weet nl dat juf haar kent!

      4 jaren geleden

  • Martin

    Het is voor dat dikke meisje natuurlijk een behoorlijke belasting om zo gepest te worden. Maar ik denk echt dat je niet alleen de pesters aan moet pakken. Ook dit meisje speelt een rol en kan hierin iets veranderen. (en dan bedoel ik niet haar gewicht...) Een duidelijk aanwezige slachtofferrol is namelijk ook een dominante factor binnen een groepsbeweging. Plus het feit dat ze zal het zelf ooit eens alleen zal moeten redden. De oplossing van deze juf is wel erg goed!

    3 jaren geleden

     Reageer
  • Karen

    GEWELDIG!!!!!!!!

    3 jaren geleden

     Reageer
  • Ineke Luyk

    Dacht na lezen ook aan de `Steungroepaanpak` van Sue Young. Artikel: http://artikelencoertvisser.blogspot.nl/2008/02/de-steungroepaanpak-interview-met-sue.html

    3 jaren geleden

     Reageer
  • Marise

    Afrekenen met eigen weerstandmaakt een wereld van verschil in de wereld

    3 jaren geleden

     Reageer
  • Jb

    Wat mooi, helaas wordt mijn dochter ook gepest dat ze te di is. Dit is een prima methode, ga het meteen met de juf bespreken

    3 jaren geleden

     Reageer
  • ria

    Dit is aleen oud project. Ook bekend onder de naam engelen. Maak de grootste perster beschermengel van de zwakkere leerling. Geef echter de zwakke leerling ook direct sova trainingop basis van weerbaarheid. Leuk om weer tegen te komen.

    3 jaren geleden

     Reageer
  • linda

    weet een kind wel wat leiderschapskwaliteiten zijn?

    3 jaren geleden

     Reageer
    • P.Aggenbach

      Heel fijn echt ja-maar denken!

      3 jaren geleden

  • Buro sta sterk

    Wat een mooie manier heeft deze leerkracht bedacht. En wat super dat het een geslaagde actie is

    4 jaren geleden

     Reageer
  • Virginie Boormans

    graag wil ik ook een reactie geven op dit schrijven. Had in het verleden een kleutergroep, waar een kind van woonwagenbewoners voor het eerst in onze groep kwam. De kinderen waren er niet van gecharmeerd en deze kleuter werd gepest, geslagen en als hij op de gang liep, even "pootje" gelicht enze.Verder was het een keurig jongetje en ik was dit pesten ook moe.Heb lang nagedacht en vond dat ik er over moest praten met de kinderen.Bij het kringgesprek heb ik over woonwagens uitgelegd, hoe fijn het er in wonen was en als je het niet leuk vond ergens in een dorp, dan ging je gewoon weg, verder was het een gewoon huis, maar dan op wielen.De kinderen luisterden met open mond en toen wij ook nog op visite in deze woonwagen gingen, ging er een wereld voor hen open, het pesten was afgelopen, de kleine jongen kreeg veel vriendjes en nu 30 jaren later, zie ik hem nog wel eens, dan zwaait hij vriendelijk en heeft mij al zovelen malen te kennen gegevend, dat ik hem daar gelukkig gemaakt heb. Zo zie je maar, we moeten dit niet accepteren, er tegen ingaan, degene die gepest wordt is dood, ja ,doodongelukkig en het onderwijzend personeel moet vlugger ingrijpen, dat gebeurt helaas veel te weinig, groet,Virginie Boormans

    4 jaren geleden

     Reageer
  • Theo Legters

    Een stagiaire kreeg tijdens de lessen te maken met kinderen die propjes gingen schieten door melkrietjes. Daar werd ze boos om en ze verbood dit - weinig effect. Ik gaf haar de suggestie dat het leuk is om propjes te schieten, alleen de locatie kon beter (in een lokaal kom je niet zo ver). Ik adviseerde haar een propschietwedstrijd te organiseren, buiten op het plein. Groot succes!

    4 jaren geleden

     Reageer