Telemarketing

Alledaags omdenken: telemarketing

Omdenken kan vaak groots en meeslepend zijn: er worden complete bedrijven veranderd, er worden prachtige ideeën bedacht, levens veranderen… En soms is het niets meer dan je op tijd beseffen dat je in een situatie zit waarin je zou kunnen omdenken. Zo ook Sofieke, die last had van telemarketing.

Het meeste Omdenken gebeurt namelijk in het klein, in ons eigen leven, tussendoor. De kleine alledaagse problemen kunnen soms heel gemakkelijk worden omgedacht door nét even anders naar het probleem te kijken, of door nét even anders in de situatie te gaan staan. Omdenkers sturen ons vaak hun ‘omdenksels’ uit het leven van alledag, die weliswaar klein lijken, maar een grote impact hebben gehad op problemen waar ze voorheen mee worstelden.

In deze situatie beschrijft Sofieke haar oplossing voor het omgaan met een bedrijf dat via de telefoon keer op keer iets probeerde te verkopen.

Wij werden al enige tijd telefonisch lastiggevallen door een bedrijf dat steeds een aanbieding bleef doen waar we geen interesse in hadden. Ze belden te pas en te onpas en de irritatie nam toe, dus ik vroeg uiteindelijk of ze ons uit het systeem wilden halen. Dat zouden ze doen…

Een week later belden ze opnieuw. Toen riep ik maar dat ik inmiddels was overleden en er werd beloofd ons niet meer te bellen. Maar nog een week later kreeg ik ze wéér aan de telefoon!

Inmiddels zo geïrriteerd, besloot ik dat het maar eens afgelopen moest zijn. In plaats van kwaad te worden probeerde ik de situatie om te denken en reageerde als volgt: Wat fijn dat jullie weer bellen! Ik begon jullie al te missen na een week niets gehoord te hebben! Het is zo fijn dat jullie zo’n fan van ons zijn! Jullie bellen nog vaker dan mijn moeder. Hoe is het met jullie?

Ik had mijn overdrijvingsfactor nog verder willen uitbreiden, maar de meneer aan de telefoon begreep gelukkig mijn strekking van het verhaal. We hebben daarna nooit meer iets van ze gehoord.

Heb jij ook zo’n mooi voorbeeld van alledaags omdenken? Deel hem met ons!

Foto: Steven Lilley
Licentie: CC BY-SA 2.0
  • Anoniem

    Ik heb jaren geleden een vergelijk 'probleem' gehad. Het bedrijf bleef maar bellen en bellen. Toen ik het zo vreselijk zat was heb ik gezegd: "Momentje graag, dan roep ik even mijn man en die staat u te woord". De belster aan de andere kant heeft ongeveer 5 minuten lang Hallo Hallo geroepen. Ik had de telefoon op tafel gelegd en was gewoon verder gegaan met mijn dagelijkse bezigheden. De belster heeft uiteindelijk opgehangen en belde de volgende dag weer terug. Ze zei "U zei gisteren dat u uw man aan de telefoon zou roepen maar na 10 minuten was hij er nog niet". Sorry, zei ik, ik zal he direkt weer roepen momentje. Deze keer bleef ze slechts 5 minuten wachten en ze heeft daarna nooit meer teruggebeld.
     Reageer

    1 maand geleden

  • Jeroen

    Toen onze kinderen nig klein waren en het spreken nog niet machtig, gaf ik bij een onbekend nummer rond etenstijd de telefoon aan hun. Wel op speaker uiteraard. Er was er een die het 14 minuten vol heeft gehouden hulde voor die man
     Reageer

    1 maand geleden

  • Marjo

    Er bestaat een vragenlijst, die je kunt hanteren als er een telemarketeer belt. Zie: https://egbg.home.xs4all.nl/tegenscript.html Echt hilarisch en een fantastisch voorbeeld van omdenken.
     Reageer

    1 maand geleden

  • Peter D

    Mijn vrouw werd regelmatig gebeld door een volstrekt vreemde, puur naar sex beluste man. Soms ook in het holst van de nacht. In een nacht besloot zij het anders aan te pakken. Op een gegeven moment zei hij: "ik heb het regelmatig ook met je vriendin gedaan...", waarop mijn vrouw vervolgena antwoordde..:" Ach, je bedoelt waarschijnlijk Sophie! Tjee, wat een triest verhaal...Was zo'n lieve meid! .Ze is vorige week aan de gevolgen van AIDS overleden..." Sindsdien geen last meer van deze man gehad!

    6 dagen geleden

     Reageer
  • wouter slob

    Bij de drogist vragen ze vaak of ik nog geïnteresseerd ben in de week aanbieding. Mijn antwoord is steevast nee maar ik heb nog wel een tweede handsfiets en dan vraag ik of zij daarin geïnteresseerd zijn. Helpt niets maar mijn gevoel is prettiger als ik de winkel uitloop.

    3 weken geleden

     Reageer
  • Tilly

    Mijn moeder had last van een zogenaamde hijgen die bijna elke dag belde. Mijn vader werkte bij NS. Er lag een spoorfluit in de la. Die heeft ze uiteindelijk een keer gebruikt. Daarna nooit meer iets van de hijgen gehoord.

    3 weken geleden

     Reageer
  • Rob

    Vaak vertel ik de telemarketeer dat m'n vrouw degene is die over die zaken gaat en dat ze haar moeten spreken. Dan zeg ik haar wel even te halen en zet dectelefoon in de wachtstand. Na een minuut of vijf is de verbinding meestal wel verbroken.

    1 maand geleden

     Reageer
  • Madani

    Geef de telefoon aan jouw 3 jarige kind en zeg dat het sinterklaas is aan de telefoon

    1 maand geleden

     Reageer
  • Aag

    Als wij vervelende verkopers aan de lijn krijgen draaien we de rollen om. We beginnen op te noemen wat wij in de aanbieding hebben, zoals 2e hands tuinset, stofzuiger etc. Werkt altijd!

    1 maand geleden

     Reageer
  • Roland

    Wij bellen u in verband met uw persoonlijke lening, die kan goedkoper meneer. Nou dat hoeft niet hoor! O, hoedatbzo, geld besparen is toch leeuk? Ja dat zal best, maar ik heb genoeg dus het boeit mij niet.... Einde gesprek

    1 maand geleden

     Reageer
  • vandersteen

    Juist, precies wat ik altijd doe. Bij een bedrijf wat 2x belt heb ik de vragenlijst al klaarliggen.

    1 maand geleden

     Reageer
  • Marjo

    Er bestaat een vragenlijst, die je kunt hanteren als er een telemarketeer belt. Zie: https://egbg.home.xs4all.nl/tegenscript.html Echt hilarisch en een fantastisch voorbeeld van omdenken.

    1 maand geleden

     Reageer
  • Jeroen

    Toen onze kinderen nig klein waren en het spreken nog niet machtig, gaf ik bij een onbekend nummer rond etenstijd de telefoon aan hun. Wel op speaker uiteraard. Er was er een die het 14 minuten vol heeft gehouden hulde voor die man

    1 maand geleden

     Reageer