falen

Spotify: Sneller falen dan de concurrent

Onze Facebookpagina staat vol met quotes zoals: ‘Niets is zo dodelijk voor creativiteit als de angst om te falen’ – John Cleese. Of: ‘Iemand die nooit een fout maakt, heeft nooit iets nieuws geprobeerd’ – Albert Einstein. Voor de één is het een inspiratie, voor de ander juist een ergernis. Want al klinkt het leuk, het is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

De CEO van muziekdienst Spotify heeft ook zo’n quote bedacht: ‘We proberen sneller te falen dan anderen.’ Maar naast mooie praatjes laten zij ook zien hoe ze dit daadwerkelijk toepassen in hun bedrijfscultuur.

Een veilige omgeving

Spotify gelooft dat hun werknemers bereid moeten zijn om te experimenteren en fouten te maken. Volgens het alweer 10 jaar oude Zweedse bedrijf kun je alleen maar verbeteren door nieuwe dingen te proberen, en na het eventuele falen daarvan te leren.

Om dat te bereiken is de eerste stap om een veilige omgeving te creëren. Ze doen dit door hun gemaakte fouten aan elkaar bekend te maken, zonder dat men er direct op wordt afgestraft. Op hun interne blog plaatsen ze bijvoorbeeld verhalen van werknemers die hun falen toegeven en leggen ze uit hoe de situatie tot stand is gekomen. Titels als ‘Vier het maken van fouten’ en ‘Hoe we onszelf in de voet schoten’ zorgen ervoor dat de lezers zich gaan bedenken hoe zij zouden handelen in zo’n situatie.

Fail-walls en faal-sessies

Naast blogs hebben sommige teams zelfs een speciale muur waarop ze hun laatst gemaakte fouten zichtbaar maken, zodat iedereen kan zien wat er misgaat op de werkvloer. Tijdens ‘faalsessies’ bespreken ze hun belangrijkste fouten en wordt er zonder oordeel gepraat over de problemen. Zo zorgen ze ervoor dat dezelfde fouten niet twee keer worden gemaakt.

Experimenteren

Om experimenten van werknemers te stimuleren hebben ze een zogenoemde ‘hack time’ ingevoerd. Iedereen die bij Spotify werkt mag 10% van zijn tijd vrij besteden aan alles wat zij dan ook maar nuttig vinden. Er is zelfs een ‘Spotify Hack Week’ waarbij honderden werknemers nieuwe ideeën verzinnen en dit proberen uit te voeren.

Dat klinkt goed

En dat is het ook. Het bedrijf wordt wereldwijd bewonderd om hun manier van werken. De sollicitaties stromen binnen en werknemers blijven langer in dienst, merkt het bedrijf. Er komen positieve geluiden van de werkvloer en er wordt enthousiast gewerkt aan de uitbreiding van het succes.

Het is mooi om te zien hoe Spotify zijn fouten accepteert in plaats van ze weg probeert te werken. Dat deze formule zijn vruchten afwerpt moge duidelijk zijn, want andere grote bedrijven passen het al langer toe. Bij Google krijg je zelfs 20% de tijd om te werken aan iets waarvan jij denkt dat Google er het meeste profijt van zal hebben. Dat leverde diensten op als Gmail en Google AdSense!

Waar zo’n suffe quote niet nuttig voor kan zijn…

Bron: FD
Foto: Batintherain
Licentie: CC BY-NC-SA 2.0
  •  
     
     
       
  •  
     
       
       
  •  
     
     
       
  •