Meetkunde op de Pabo

Ik studeer de Pabo en ik had op school een les rekenen waarbij wij een methode moesten doorspitten op zoek naar meten en meetkundige opdrachten. Ik had hier geen zin in en besloot dus om andere dingen te doen op mijn laptop. Na een paar keer te zijn langsgelopen besloot mijn docent om mij erop aan te spreken.

MeetkundeZe zei dat ze erg veel moeite had gedaan om een werkboek voor ons in elkaar te zetten en dat ze dat nu dus voor niks had gedaan. Daarop zei ik tegen haar dat ze dat werk niet voor niks gedaan had, omdat de andere studenten er wél mee aan het werk waren. Er viel even een stilte en de docent kwam met een nieuwe oplossing. Ze zei tegen mij dat ze verwachtte dat ik aan het einde van de les met informatie kwam over meten en meetkunde in groep 3. Hoe ik dat wilde doen mocht ik zelf weten. Ik mocht alsnog haar boekje gaan maken of ik mocht mijn laptop gebruiken om zelf aan de gang te gaan. Dat leek me een leuk plan. Ik ben actief aan de gang gegaan met het opzoeken van informatie en ik heb dit samengevat. Op dat moment had ik het nog niet door, maar later besefte ik mij dat het een goed staaltje omdenken was van de docent. De conclusie: door mijn wens te respecteren op mijn eigen manier aan het werk te gaan heeft zij bereikt dat ik toch met de leerstof aan de gang ging. Ik heb op mijn beurt veel plezier aan de opdracht beleefd en heb de stof even goed kunnen verwerken.

  • Gery van Zuilen

    Ik kan de handelswijze van de docent(e) wel waarderen en dat geldt ook voor de uiteindelijk positieve houding van de student. Ik hoop echter dat de docente die handelswijze bij niet al te veel "studenten" zal hoeven toe te passen. De student raad ik aan om zich wat meer in de Nederlandse taal te verdiepen. "Ik studeer de PABO", "na een paar keer te zijn langsgelopen", "ik ben actief aan de gang gegaan", "haar boekje gaan maken" zijn taaluitingen van een bedenkelijk niveau. Van een toekomstige leerkracht verwacht ik behalve elementaire rekenkennis ook op zijn minst basale kennis van de Nederlandse taal. Daarmee lukt het misschien de meneer van het "Omdenken" te twitteren dat het "Wat vind je van mij?" moet zijn i.p.v. de zin nu bovenaan de webpagina prijkt. De twee zinnen rechtsboven zijn overigens ook grappig: Als je reageert heb je het toch weer over hem en niet over jezelf. Waar riekt dat naar?
     Reageer

    3 jaren geleden

    • Priya zegt:

      Ik sluit me gedeeltelijk bij Gery aan. Toch stoor ik me aan het zetten van dubbele aanhalingstekens bij het woord studenten. Niet alleen omdat dit woord niet bedoeld lijkt te zijn als letterlijk citaat uit de bovenstaande tekst (en dat de enige manier is waarop dubbele aanhalingstekens gebruikt mogen worden). Maar vooral omdat ik er, ondanks het twijfelachtig gebruik van dubbele aanhalingstekens, het de indruk geeft dat de schrijver twijfelt op aankomende leerkrachten wel studenten genoemd moeten worden. Als aankomend leerkracht stoort dat mij. Dit houdt niet in dat ik me niet afvraag me wat meten opdrachten is/zijn. Is dat het meten van opdrachten? (En hoe zit dat dan in deze constructie?) Maar dit houdt ook in dat ik me afvraag waarom de facebookpagina van Omdenken deze pabostudent Pabo student noemt. Misschien kunnen we concluderen dat de (Nederlandse) taalvaardigheid van menig Nederlander te wensen overlaat. Begrijp me niet verkeerd. Ik vind ook dat het taalniveau van leerkrachten van een hoger niveau moet zijn dan dat van de gemiddelde Nederlander. Ik denk alleen niet dat we dat bereiken door overal zuur te reageren op het taalgebruik van (aankomende) leerkrachten. Uiteindelijk zijn leerkrachten ook gewoon mensen die (taal-) fouten kunnen maken en soms wat minder sterke taalconstructies produceren. De denigrerende houding van veel mensen tegenover leerkrachten doet het onderwijs in ieder geval weinig goeds.

      3 jaren geleden

  • Esther

    Ik vind het prachtig dat de docente zo reageerde... het gaat er tenslotte om, dat de jeugd leert "hoe" te denken en niet "wat" te denken. Ik verlang ook van de leerkrachten van mijn kinderen dat ze hen stimuleren tot zelf nadenken! En spelfouten is dus niet nr1 op mijn agenda. De boodschap is belangerijker dan het verhaal vind ik. heel mooi! En hoop dat zij door deze les een fijne docente zal worden.
     Reageer

    3 jaren geleden

  • Ellen Holtkamp

    "maar later besefte ik mij", heeft mij het meest gestoord in deze tekst. Ik zie zulk soort fouten ook regelmatig in artikelen in de (Volks)krant, daar stoort het mij nog meer, omdat dat door veel mensen wordt gelezen, en hoe vaker je (foute) uitdrukkingen hoort, hoe meer je denkt dat het correct is.
     Reageer

    3 jaren geleden

  • Anne

    Het is net alsof het geschreven is door iemand uit groep 3... zucht...

    3 jaren geleden

     Reageer
  • Louise

    Zowel uit het artikel als de reacties daarop blijkt maar weer dat Nederlands ook voor veel Nederlanders geen gemakkelijke taal is. Zelfs zij die haar prima denken te beheersen, en het zelfs als hun burgerplicht lijken te beschouwen de fouten van anderen te corrigeren, zouden beslist geen 10 halen wanneer aan hun reacties op deze pagina een cijfer moest worden toegekend.

    3 jaren geleden

     Reageer
  • Ben Vriends

    Haha het mooiste vind ik nog dat deze veelal negatieve reacties allemaal in te delen zijn in de ja-maar groep, de pessimisten, halflege glazen, denken in problemen enz. De vraag is: wat zijn de mogelijkheden? Ik ben het dan ook helemaal met Mitchel eens. Is zijn boodschap niet duidelijk? Hebben jullie het niet begrepen? In de trend van het omdenken dan ook mijn reactie: wrom allemaal g1 sms taal lrn? alle geschrev& txt zou 2x zo kort kunnen! bdnkt! zie (http://www.sms-taal.nl/woordenboek/)

    3 jaren geleden

     Reageer
  • Mitchel

    Aangezien deze site over omdenken gaat, zouden veel mensen hier mee moeten beginnen. In bijna alle reacties die ik van mensen lees word er iets gezegd over de spelling in mijn bericht. Veel reacties (ook op facebook) interpreteren dan ook dat ik daardoor een minder (on)bekwame leerkracht ben. Met deze reactie verschillen deze mensen niet veel van de "gemiddelde mens". Voor (bijna) iedereen ligt in het onderwijs de nadruk op taal en rekenen. Hierdoor vergeten mensen dat er ook nog andere vakken op de basisschool zijn (muziek, handvaardigheid, drama, geschiedenis, aardrijkskunde, natuuronderwijs etc.). Ik ben het eens met iedereen die aangeeft dat de spelling in dit bericht niet klopt. Ik kan echter de meeste fouten er wél uithalen. Dit neemt echter niet weg dat ik de stof wel uitdagend, interessant en op het niveau van de kinderen kan aanbieden. Waar veel mensen aan voorbij gaan is dat het onderwijs meer is dan een lesstof uitleggen en een toets afnemen. Naar mijn idee kan er veel meer uit lessen gehaald worden dan er nu gebeurd. In een boek van Berthold (omdenken is stom) wordt er dan ook aangegeven dat de creativiteit van kinderen verloren gaat op de basisschool. Ik kan iedereen dan geruststellen dat de leerlingen in mijn klas hier geen last van zullen hebben. Er zit veel meer achter het onderwijs dan er gedacht word en een leerkracht die snel een bericht typt, absoluut niet bezig is met het feit dat er misschien spellingsfouten in zitten, is niet per definitie een slechte leerkracht of de leerkracht waaraan jij je kinderen niet toevertrouwd. Denk dat maar eens om !

    3 jaren geleden

     Reageer
    • Omdenken

      Dank je wel voor je reactie Mitchel. We zijn het helemaal met je eens!

      3 jaren geleden

  • Nel

    Een directeur van een willekeurige basisschool vraagt zijn team om een nieuwe methode te bekijken en te analyseren, om na te gaan of het een goed alternatief is voor de methode die op dat moment gebruikt wordt. Eén van de collega's heeft er geen zin in en besluit om andere dingen te gaan doen op zijn laptop (............ ) Zegt deze houding iets over de directeur of over die collega? Ik wens deze student toe dat een paar van zijn leerlingen één dag eenzelfde houding zullen aannemen. (Langer niet want dan zullen betreffende leerlingen waarschijnlijk moeten doorstromen naar het onderwijs aan zeer moeilijk opvoedbare kinderen)

    3 jaren geleden

     Reageer
  • Laurens Woltermann

    De evolutie van taal is grotendeels niet anders dan de 'op straat gangbare wijze' officieel registeren. Let wel: evolutie :) Niets is en niets blijft. Je kan je er aan storen of het gewoon laten gebeuren. Neem voor jezelf in acht wat jij belangrijk vindt voor jezelf en houd het bij jezelf. Verder sluit ik me helemaal aan bij de reactie van Esther. Mooi gesproken :)

    3 jaren geleden

     Reageer
  • Femke Molenaar

    Lieve Ellen, Priya en andere taalpuristen, Er zijn een heleboel mensen die DOLBLIJ zouden zijn om het Nederlands machtig te worden met uw -nauwgezette- hulp. Ik zou u willen adviseren om uw tijd, energie en kennis in te zetten bij een AZC of buddy-systeem bij u in de buurt. Hopelijk geeft dat u meer kans om te genieten van deze prachtige column, de inzet van de persoon die achter deze website zit en van het leven als totaal.... We zitten nog in de eerste week van januari, dus u kunt dit moeiteloos aan uw goede voornemens toevoegen! Met positieve groet, Femke Molenaar

    3 jaren geleden

     Reageer
  • reinie

    Helemaal mee eens.

    3 jaren geleden

     Reageer
  • maarten

    Het waren geen spelfouten maar taalfouten. Beiden meervoud. Dus is het: Taalfouten zijn niet nummer één op mijn agenda. (Gebruik van cijfers in zinnen is gemakszucht). Desalniettemin deel ik de mening dat zelf leren denken veel belangrijker is dan kennis repeteren. Zoals we vroeger geschiedenis moesten leren, jaartallen leren met de gebeurtenis erbij, dàt is volledig uit de tijd. Daar had je vroeger al naslagwerken voor, maar tegenwoordig wikipedia. Mobiel. Feiten zijn, dankzij internet, toegankelijker geworden. Waardoor het denken zelf meer ruimte kan krijgen. En het uitdagen daartoe. Dat geldt voor een liegende juf alsmede voor een luie student. Van beiden mag verwacht worden dat zij hun taak volbrengen. Dat zulks beiden uiteindelijk is gelukt, is het enig belangrijke.

    3 jaren geleden

     Reageer
    • Elise

      Nu we het toch over spel- en/of taalfouten hebben; het is "beide meervoud". Dus zonder -n. Beiden (dus met -n) wordt alleen gebruikt voor personen. Ook zijn de accenten op de -e slechts nodig bij 'één' als er verwarring kan ontstaan bij de uitspraak (of het om een telwoord gaat of om een lidwoord) wat hier niet het geval is. Het is voor iedereen duidelijk in bovenstaande zin hoe het uitgesproken dient te worden.

      3 jaren geleden

    • Jeroen

      Gemakszucht? Die heb ik vroeger zonder s geleerd.

      3 jaren geleden

  • Elise

    Esther, hij wordt docent, als hij zijn diploma haalt althans, want het is een hij. En het is goed dat voor jou spelling niet zo belangrijk is maar voor een docent/leerkracht is dat toch wel een essentieel onderdeel, gelet op het feit dat hij/zij daar les in geven moet.

    3 jaren geleden

     Reageer