Ouderbijdrage
omdenker

Ouderbijdrage

Het is tijd om de meedenker van Anke af te ronden. Anke is lerares op een basisschool waar ze een probleem hebben met de ouderbijdrage en de gevolgen van het feit dat die vaak niet meer betaald wordt. Wij vroegen jullie om een scenario te bedenken waarin het niet betalen van de ouderbijdrage de bedoeling is, zonder dat de kinderen daar de dupe van worden. Maar ook om ideeën om de ouderbijdrage toch binnen te halen.

Dit was het probleem waar Anke mee zat:

Ik ben lerares op een kleine basisschool in een wijk met laag opgeleide ouders waar de financiële situaties vaak ingewikkeld zijn. Juist deze kinderen krijgen van huis uit weinig excursies mee en cadeaus zijn ook niet altijd vanzelfsprekend. Wij als school vinden dit dus een belangrijk punt. Excursies en presentjes worden betaald uit de ouderbijdrage. Denk aan de schoolreis, cadeautjes met Sinterklaas, het afscheidsfeest van groep 8, sportdag, etc.

Nu hebben wij grote moeite om de ouderbijdrage binnen te halen. Weinig ouders betalen de (vrijwillige) bijdrage, waardoor we de activiteiten al enorm terug hebben moeten schroeven. De school heeft zelf geen geld om dit soort zaken te betalen, we kunnen het hoofd net zelf boven water houden.

Nu gaan we de kinderen voor wie geen bijdrage is betaald, niet meenemen op schoolreis. Dit doet pijn in ons hart, maar de betalende ouders wilden ook niet meer betalen omdat er geen schoolreis kwam (vanwege te weinig betaalde ouderbijdrage). Waarom zouden zij dan nog wel betalen? En voor de schoolreis apart laten betalen heeft waarschijnlijk tot gevolg dat er alleen nog daar voor betaald wordt.

Een school zonder activiteiten wil niemand. Hoe kun je aan de kinderen verantwoorden dat Sinterklaas dit jaar niet komt? Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat de ouderbijdrage betaald gaat worden, zonder de kinderen de dupe te laten worden? Overigens wordt er voor de kinderen die niet op schoolreis gaan dit jaar, wel een superleuke dag op school georganiseerd. Zij hebben natuurlijk ook recht op een verwendag.

Overigens; sommige ouders kunnen bij Stichting Leergeld aankloppen voor een bijdrage. Dit is voor ons voldoende, ook al krijgen we dan niet het gehele bedrag. Hier maken helaas toch niet alle ouders gebruik van. Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!

Veel ideeën

Er werd enthousiast gereageerd op Ankes verhaal: ruim 150 reacties hier op de website en 125 comments op Facebook! In veel van de reacties wordt een oplossing voor het probleem gegeven. Er wordt bijvoorbeeld regelmatig geopperd om een stichting ‘Vrienden van de school’ op te richten. Ook het bedrag opdelen in kleinere bedragen is veel genoemd, net als een meer persoonlijke benadering in brieven naar de ouders en een automatische incasso. Onder andere Ilse en Gio gaven Anke de tip om kinderen klusjes te laten doen en op deze manier het geld bij elkaar te sprokkelen. Dit kan de kinderen ook meer leren over geld, solidariteit en daagt de kinderen creatief uit.

Accepteren

Wij konden ons vooral vinden in reacties die het geld loslieten: dit is er namelijk niet. Accepteer dit en kom met nieuwe ideeën. Niet het zoveelste schoolreisje naar een duur pretpark, maar bijvoorbeeld een bezoek aan het werk van een van de ouders? Een hondenclub demonstraties laten geven? Zandkastelen bouwen of een spannende voetbalwedstrijd tussen groep 8 en het lerarenteam? Een nachtje slapen in de school? Meerdere mensen gaven aan dat hun meest memorabele klassenuitje van vroeger eigenlijk iets heel goedkoops was.

Opvallende reacties

Een heel creatieve reactie kwam van Janita: een omgekeerde ouderbijdrage. Geef aan het begin van het schooljaar alle ouders 25 euro en daag ze uit om dit bedrag te verdubbelen of te verviervoudigen voor de herfstvakantie. Stimuleer ondernemerschap bij zowel het kind als het gezin. Als er ‘teveel’ geld opgehaald wordt, kan het gedoneerd worden aan een goed doel.

Of, zoals Iris tipte: stuur alle ouders een Hele Belangrijke Brief van de directeur. “Vanuit de overheid is bepaald dat de school verplicht is buitenschoolse uitjes en vieringen toe te voegen aan het lesrooster, welke bekostigd dienen te worden vanuit de ouderbijdrage. De school heeft echter een probleem: er is niet genoeg personeel om schoolreisjes te kunnen plannen, voorbereiden en uitvoeren. De school wil de discussie niet aan over welke vieringen wel of niet moeten worden gehouden en op welke manier. De school verzoekt ouders dus met klem de ouderbijdrage NIET te voldoen, omdat als in oktober niet genoeg ouderbijdrage is binnengekomen, de school alle buitenschoolse excursies en vieringen mag schrappen. Ouders die dan toch betaald hebben zullen het geld terug ontvangen.” Stel dat dit zou kunnen… Wij zijn benieuwd naar het effect!

Reactie van Anke

Anke heeft ons laten weten dat ze samen met de directie van haar school gaat kijken welke van jullie wilde en creatieve ideeën ze in de praktijk kunnen brengen. Daarna hebben we helaas niets meer gehoord. Dus Anke, als je dit leest: we zijn heel benieuwd hoe het jullie dit schooljaar is vergaan!

Bedankt weer voor het meedenken allemaal. Heb je zin in meer meedenkers? Je vindt op onze website weer een paar kersverse problemen. Alle casussen vind je hier. Schroom je ook vooral niet om je eigen meedenkverhaal in te sturen.

  • Nienke

    Het gaat niet om die bijdrage. Je zegt het zelf: jullie als school vinden de extraatjes belangrijk. Dit probleem zit hem niet in geld. Geld is het middel, geen doel. Daarom lijkt het mij juist goed om zowel kinderen als ouders te leren dat iets leuks weinig geen geld hoeft te kosten. Ga met de kinderen naar de kinderboerderij, logeer op school, hou een pannenkoekenfeest, organiseer een mega-picknick, een foto-speurtocht of geocash-tocht. Ga naar het bos of naar het strand en hou een wedstrijd hutten bouwen of zandkastelen maken. Koop wat stoepkrijt en laat de kinderen het hele plein vol tekenen, om daarna in kleine ploegjes en onder toezicht vanaf het dak te gaan kijken naar het kunstwerk. In plaats van excursies naar dure centra: vraag een ouder of opa/oma om wat te komen vertellen over zijn/haar vak, of kijk of je een levend boek kunt lenen (mensen die voor een kleine bijdrage een verhaal komen vertellen). Nodig een ervaringsdeskundige uit om te komen vertellen over iets. Daarnaast zijn er een aantal low-budget-opties. De muziekschool heeft misschien wel een theater-afdeling. De cursisten daarvan zijn vaak te porren voor een extra uitvoering (iig hier in de regio) of om bijvoorbeeld een try out voor jullie te spelen. Ook een theateropleiding zoekt vaak publiek of leerlingen voor hun docenten-in-opleiding. Biedt als school aan dat jullie een stage-plaats bieden aan een of twee leerlingen van de theateropleiding, die dan een paar workshops verzorgen op school of bijvoorbeeld de groep 8 musical een mega-succes maken. Ook vaste theaterlessen kun je zo een onderdeel maken van je aanbod, zonder dat daar extra kosten bij komen kijken. Dat soort dingen zijn ook luxe voor veel leerlingen van ouders met een klein inkomen. Ik denk dus dat jullie het niet moeten zoeken in de ouderbijdrage, maar in de low-budget en gratis uitstapjes en activiteiten voor de leerlingen.
     Reageer

    9 maanden geleden

  • jaja

    laten betalen voor iets waar men wel enthousiast van wordt en dat gebruiken voor activiteiten. Organiseer een kinderkunst expositie en verkoop de schilderijen. Wie koopt nou niet het schilderij van zijn kind!

    4 maanden geleden

     Reageer
  • Fran van der Gaag

    Er zijn projecten te bedenken om op een andere manier het geld voor de ouderbijdrage binnen te halen. Denk daarbij aan het klassikaal maken van dingen om te verkopen bij bv een kerstmarkt. Of het aloude heitje-voor-een-karweitje. Ook hoeven cadeau's niet duur te zijn. En met behulp van ouders is er veel te doen. Ook voor excursies. Is er al geprobeerd om hier het bedrijfsleven voor aan te spreken? Die kinderen zijn immers een investering in de toekomst. Ook voor het bedrijfsleven.

    5 maanden geleden

     Reageer
  • anoniem

    Ik ben verbaasd dat je verwacht of wil dat deze ouders wel betalen. Het gaat om mensen met weinig geld die dus ook weinig mogelijkheid hebben voor leuke uitstapjes met of cadeautjes voor hun kinderen. Dan gaan ze toch niet de school geld geven zodat de school dit alles wel kan doen? Ik zou het weinige dat ik heb dan ook zelf aan mijn kind willen besteden zodat ik er ook het plezier van heb. Als je als school staat in een wijk met laagopgeleide en arme gezinnen, neem dat dan ook als uitgangspunt voor je beleid. Goedkope uitjes waar iedereen aan deel kan nemen lijkt me een goed alternatief, zeker als de ouders ook actief worden betrokken.

    5 maanden geleden

     Reageer
  • Arienne Pol

    Maak de kinderen op educatieve wijze eigenaar van het probleem. leg ze uit dat de school leuke dingen wil doen en dat er geen geld voor is (laat de ouderbijdrage buitenbeschouwing) U zult verstelt staan van de oplossingen die de kinderen aandragen. Doordat zij zelf betrokkenheid en verantwoordelijkheid voelen zullen zij zeer gemotiveerd de zelf uitgedachte projecten uit gaan voeren en geld binnen halen. Niet op schoolreis? Pas maar op, straks zit je met het opgehaalde geld met een ander probleem...hoe vind ik tijd om al die activiteiten te organiseren.

    8 maanden geleden

     Reageer
  • Nienke

    Het gaat niet om die bijdrage. Je zegt het zelf: jullie als school vinden de extraatjes belangrijk. Dit probleem zit hem niet in geld. Geld is het middel, geen doel. Daarom lijkt het mij juist goed om zowel kinderen als ouders te leren dat iets leuks weinig geen geld hoeft te kosten. Ga met de kinderen naar de kinderboerderij, logeer op school, hou een pannenkoekenfeest, organiseer een mega-picknick, een foto-speurtocht of geocash-tocht. Ga naar het bos of naar het strand en hou een wedstrijd hutten bouwen of zandkastelen maken. Koop wat stoepkrijt en laat de kinderen het hele plein vol tekenen, om daarna in kleine ploegjes en onder toezicht vanaf het dak te gaan kijken naar het kunstwerk. In plaats van excursies naar dure centra: vraag een ouder of opa/oma om wat te komen vertellen over zijn/haar vak, of kijk of je een levend boek kunt lenen (mensen die voor een kleine bijdrage een verhaal komen vertellen). Nodig een ervaringsdeskundige uit om te komen vertellen over iets. Daarnaast zijn er een aantal low-budget-opties. De muziekschool heeft misschien wel een theater-afdeling. De cursisten daarvan zijn vaak te porren voor een extra uitvoering (iig hier in de regio) of om bijvoorbeeld een try out voor jullie te spelen. Ook een theateropleiding zoekt vaak publiek of leerlingen voor hun docenten-in-opleiding. Biedt als school aan dat jullie een stage-plaats bieden aan een of twee leerlingen van de theateropleiding, die dan een paar workshops verzorgen op school of bijvoorbeeld de groep 8 musical een mega-succes maken. Ook vaste theaterlessen kun je zo een onderdeel maken van je aanbod, zonder dat daar extra kosten bij komen kijken. Dat soort dingen zijn ook luxe voor veel leerlingen van ouders met een klein inkomen. Ik denk dus dat jullie het niet moeten zoeken in de ouderbijdrage, maar in de low-budget en gratis uitstapjes en activiteiten voor de leerlingen.

    9 maanden geleden

     Reageer
  • Ellen

    Ja hoor, organiseer een rommel, lente, kerst, etc-markt waarbij ouders spullen doneren, (en eventueel cakes / koekjes bakken voor een klein bedrag te verkopen) aan school die ze zelf niet meer nodig hebben / niet meer mee gespeeld word en verkoop door; andere ouders blij met "nieuw" spul, jullie een aardige cent, en kinderen hebben / kunnen zelf deelnemen met een actieve rol...succes!

    10 maanden geleden

     Reageer
  • Renee

    Het gebrek aan geld zorgt voor een enorme ruimte voor creativiteit. Ik heb een tijd over je meedenker lopen denken, als moeder van schoolgaande kinderen sprak deze me erg aan. Je vraagt om mee te denken hoe je ouders geld kunt laten betalen. Het helpt om te benadrukken dat je het beste voor de kinderen wilt, zij toch ook? Maar eigenlijk gaat het niet om het geld, maar om de betrokkenheid van ouders. Bijdrage in de breedste zin. Wellicht kun je dus ouders vragen om hun BIJDRAGE. En laat hierin alle creativiteit. Wellicht kan iemand sponsoren, vanuit werk iets bijdragen. Laat ouders maar meedenken. En je kunt ook kinderen Laten meedenken, die zijn veel creatiever. Paar ideetjes die nav je meedenker heb opgepikt: ik hoorde van een logeerpartijtje op school. Koken met zijn allen. Kunstwerkjes verkopen. Op de fiets naar het bos voor een speurtocht, er is zo veel mogelijk. Ook kun je in de bovenbouw een business game doen, en met de opbrengst het schoolreisje bekostigen. Leerzaam en ruimte voor creativiteit. Dus....ideeen genoeg. Nu nog op je school vragen aan leerlingen en ouders om hun "bijdrage". Heel veel succes!

    10 maanden geleden

     Reageer
  • annemarie

    Wat een mooie kans ;-). Eigenlijk is deze school net het echte leven. We komen vanuit verschillende achtergronden (de een heeft wel ouders die een ouderbijdrage betalen en de ander niet...) maar worden wel volgende dezelfde meetlat afgerekend (de cito toets aan het einde van je basis school). Veel onderzoek geeft aan dat we het meeste geluk in ons leven ervaren door onze passie en talenten te gebruiken en anderen te helpen. Hoe mooi zou het zijn wanneer deze kinderen al leren dat ze doelen kunnen realiseren als ze willen en dat schoolreisjes veel leuker zijn als elk kind er van kan genieten. Als school zou ik gaan onderzoeken hoe we de talenten en passies van de leerlingen (als groep) in kunnen zetten om de doelen die we willen realiseren (een schoolreisje per jaar, 6 uitjes en elke pauze een fruitsnack bijvoorbeeld). De doelen zou ik per jaar met elke klas samen vaststellen, waarbij dat voor de kleuters lastiger is dan voor de groep 8 leerlingen kan ik me zo voorstellen. Als alle doelen zijn vastgesteld, zou een begroting opgesteld kunnen worden. als we de helft van onze doelen willen realiseren kost dat x, en als we 100% willen realiseren kost het y. De vervolg vraag zou dan moeten zijn; Welke acties kunnen we ondernemen (naast dat alle leerlingen hun ouders vragen de vrijwillige bijdrage over te maken) om het geld in te zamelen? - stichting leergeld aanschrijven (groep 8 leerlingen kunnen onderzoeken of er nog meer stichtingen zijn die zich richten op dit doel). - een kleedjes markt organiseren, waar kinderen, speelgoed/kleding of zelf gebakken koekjes kunnen verkopen en daar ouders/familie/de buurt voor uitnodigen. - Een groente tuin aanleggen op het schoolplein en de geteelde groentes verkopen. - Een sponsorloop organiseren. - Rabobank heeft projecten in het land, waar jonge ondernemers vanaf 12 jaar in de zomervakantie ondersteund worden in ondernemerschap, wellicht wil de lokale rabobank dit programma ook in groep 7/8 van de school aanbieden, de verdiende middelen vloeien dan terug naar de schoolpot. Ik denk dat de kinderen uit de school met nog veel toepasbaardere en creatievere ideeen kunnen komen, wanneer je dit programma met ze opzet. Ik zou dit programma jaarlijks laten terugkomen, waardoor de kinderen elk jaar meer worden uitgedaagd. En als er dan "teveel" geld is, kan dat wat overblijft ingezet worden om andere scholen of kinderen te ondersteunen.

    10 maanden geleden

     Reageer
  • Steven

    Maak een grote buis waar munten in moeten. Geef dmv strepen aan welk niveau er nodig is voor welke activiteiten (bv gevuld toto de eerste streep betekend sinterklaasfeest, tot de tweede streep kerstviering, tot de derde streep sportdag, enz.). Doe er per betaalde bijdrage een munt in. Zo stimuleer je de ouders die nog niet betaald hebben om te betalen, zodat ze zien dat het doel bereikt kan worden met hun bijdrage en wat hun kind tekort komt als ze het niet doen.

    10 maanden geleden

     Reageer
  • Anne

    Ik loop al een tijdje over deze vraag te denken en het valt me op dat de vraag "hoe zorgen we dat iedereen de ouderbijdrage betaald" het doel, "excursies en presentjes voor kinderen waarbij dat niet vanzelfsprekend is" verdringt. Ik neem aan (en dat is wellicht ook een vooroordeel) dat deze school in stedelijk gebied staat. Juist voor stadskinderen zijn natuurexcursies vaak erg leuk. Zoals eerder genoemd een uitstapje naar de boer, maar ook kikkerdril scheppen en kijken hoe kikkervisjes kikkers worden etc. Misschien is het IVN in de buurt bereid om de kinderen gratis een natuurles te geven. Veel musea kennen ook gratis opening op bepaalde tijden en theateropleidingen willen graag een voorstelling uitproberen of een gastles geven. Ook kunnen de ouders of oudere kinderen cadeaus maken voor Sinterklaas, is zelf pepernoten bakken leuk en goedkoop etc. Vraag ouders ipv de ouderbijdrage om ideeën en/of tijd en vraag de kinderen wat ze zouden willen zien of leren. Probeer het doel "geld ophalen" te veranderen in het doel "samen leuke (soms leerzame) dingen doen.

    10 maanden geleden

     Reageer