openbaar vervoer
omdenker

Reizen met het openbaar vervoer

Florianne legde ons onlangs een interessant probleem voor. In samenwerking met de Leeuwarder Courant is deze student Journalistieke Producties aan de NHL namelijk bezig met het schrijven van een artikel over het reizen met het openbaar vervoer als alternatief voor de auto. Ze onderzoekt voor haar artikel of je in Friesland ook zonder auto zou kunnen.

Florianne verwoordt het dilemma als volgt:

Mensen klagen veel over het openbaar vervoer en velen gaan liever met de auto. Hoe denk je het reizen met openbaar vervoer om?

Als je reist met het openbaar vervoer ben je in Friesland vaak langer onderweg dan met de auto en heb je kans op vertraging. Daarbij ben je aan tijd gebonden en tijdens de spitsuren kan het erg druk zijn in het desbetreffende vervoermiddel. Waarom zou je dan met het openbaar vervoer gaan, als je ook met de auto kan?

Het grote voordeel van het openbaar vervoer in plaats van de auto is duidelijk: duurzaamheid. Het is een stuk minder belastend voor onze planeet. Maar dit effect is niet onmiddellijk merkbaar terwijl de nadelen dat wel zijn. Dit zorgt er uiteraard voor dat veel mensen toch de auto zullen pakken. Zijn de nadelen van het openbaar vervoer om te denken? Kun je omdenken gebruiken om mensen te verleiden de auto te laten staan? Hoe denken jullie hierover?

Florianne vraagt hiervoor om jullie hulp:

Het leek mij leuk om juist jullie lezers hiervoor te benaderen, gezien jullie experts zijn in het omdenken. Ik ben benieuwd naar de ideeën en suggesties van de meedenkers. Ik zal de reacties ook zeker gebruiken voor mijn artikel.

Kom maar op met die omdenkers!

Foto: Martin de Witte
Licentie: CC BY 2.0
  • Karin Henning

    Even een Berthold Gunstertje erin gooien: is hier sprake van een probleem en is het erg dat mensen auto rijden in Friesland? Nee, dat is niet erg...de wereld vergaat niet omdat mensen in Friesland liever de auto dan de trein pakken...dus er is geen sprake van een echt probleem. Het wordt pas een probleem als je iedereen persé met het ov wil laten reizen...en dat probleem creëer je dan zelf, met je eigen visie. Wat is de toegevoegde waarde van ov als alternatief voor de auto aan te bieden? Het antwoord zit al in de vraag: het is een alternatief. Een plan B dus voor als plan A(uto) niet werkt. En het is niet eens een volwaardig alternatief, omdat het tijdsgebonden, druk en trager is. Dat alternatief kun je met de huidige omstandigheden dus nooit aantrekkelijk maken voor fervent autorijders. Mijn ervaring is dat je ov-mensen hebt en auto-mensen. Als ik als ov-mens zeg dat ik kan lezen en kletsen met onbekenden onderweg en dat helemaal te gek vind, dan zegt de auto-mens dat hij veel sneller is, niet aan tijdstippen vast zit en ook niet het zweet van Jan uit de postkamer hoeft te ruiken...en hij heeft gelijk!. Ook ik heb gelijk. Enkel onze waarden verschillen. We bepalen dus allemaal zelf waar onze prioriteiten liggen en die kun je niet voor een ander -in dit geval de Friese autorijder- bepalen. The bottom line is dat mensen gaan voor datgene wat ze het prettigst vinden. En het milieu? Sorry, Friezen zijn een bewonderenswaardig trots volk, maarre...zo'n hele grote invloed hebben de Frieze autorijders niet op het gehele milieuprobleem. Daarbij is de auto zo'n heilige koe, dat binnen 15 jaar volwaardige schone manieren van autorijden zijn gevonden en het probleem -dat eigenlijk geen probleem is- vanzelf wordt opgelost. Veel succes Florianne!
     Reageer

    2 weken geleden

  • Karin

    Het is niet de eindbestemming maar de reis op zich, vertraging oh heerlijk misschien krijg ik het boek uit.
     Reageer

    2 weken geleden

  • Ruud von Seida

    Misschien niet helemaal het antwoord waar je op zit te wachten toch denk ik dat het veel sneller en simpeler kan. En ik stem al jaren groen links dus op zich een goede stelling. Het probleem van hier een oplossing voor zoeken is dat het korte termijn en lange termijn persoonlijk pijn doet. Meestal reis je alleen en dan is het toch echt verloren tijd (in de ervaring) hoe graag je ook boeken leest.. Wat dan wel ; https://www.wakkerdier.nl/wat-kun-jij-doen/diervriendelijk-eten/geen-vlees-eten Als we onze vlees consumptie zouden halveren compenseert dat 4,7 auto's (70.000 km per jaar) per koe... Los van alle voordelen (bv en ze zijn bizar 75% van onze landbouwgrond wordt gebruikt voor de vleesindustrie en vlees is gewoon ongezond) die hierboven in het artikel genoemd staan. Dus je kan een paar keer met de trein gaan, laat gewoon je biefstuk staan werkt 10 keer zo snel. En als we dan toch het OV willen gebruiken maak het gratis....
     Reageer

    2 weken geleden

  • Willemijn

    Zie je reis als doel en niet als middel. Het reizen met het ov is een kans om mensen te ontmoeten, rustig uit het raam te staren en gewoon even in het moment te zijn. Het kan je inspiratie bieden voor de rest van de dag, of ontspanning aan het eind. Natuurlijk is het lastig om 3 uur uit te trekken voor een boodschapje van 10 minuten, aan de andere kant onthaast het. Reizen per ov vraagt een strakke planning met veel flexibiliteit, als je de eerste bus al mist, haal je dat nooit meer in. Mis je een aansluiting moet je op zoek naar alternatieven. Ik zie het reizen per ov als een manier om up-to-date aan te komen op mijn bestemming. E-mail bijgewerkt, social media bijgelezen én gereflecteerd op wat voorbij kwam. Doe er je voordeel mee.

    2 weken geleden

     Reageer
    • Stephan

      hahaha, niet met mijn werk! Als ik niet op tijd ben zitten er 24 kinderen op hun meester te wachten omdat hij de bus heeft gemist. Maar hij komt wel relaxed aan omdat hij zijn email heeft gecheckt......

      2 weken geleden

  • Karin

    Het is niet de eindbestemming maar de reis op zich, vertraging oh heerlijk misschien krijg ik het boek uit.

    2 weken geleden

     Reageer
  • Marieke

    Wat is het feit: langer onderweg naar de eind-bestemming. Hoe je die tijd dan in je voordeel kunt gebruiken, lijkt inderdaad de omdenkactie. De eindbestemming dichterbij halen door de reis/tijd-onderweg, deel van de bestemming te laten zijn. Nuttig gebruiken van die tijd (wat je in de auto zeker niet kunt) is een deel, maar bellen is gelimiteerd vanwege privacy. Kun je met thuiswerkverbindingen of het gebruiken van hubs, het reizen verminderen, waardoor je minder met het probleem geconfronteerd wordt? Meer mobiel werken of locatie-spots dichterbij gebruiken. Hangt ook heel erg af van het werk dat je doet of de reden waarom je reizen moet. Vergaderen in de trein, lijkt wat lastig te realiseren maar gedurende de daluren kan dat vast beter dan in de spits. Daluren zullen in het algemeen ook minder problemen opleveren mbt bellen of het storen van andere reizigers in de coupe. Misschien dat die daluren ook goedkoper zijn, dan heb je nog een financieel voordeel. Of wordt pakketbezorger en neem in je reis dan post of andere zaken mee voor anderen, waarmee je reis een doel op zichzelf vormt.

    2 weken geleden

     Reageer
  • Irene Dekker

    Zie de reis als een werkdag, je vervoersmiddel als een mobiel kantoor. Zorg voor de juiste voorzieningen in en rondom de ov stations en in de treinen/ bussen. Mogelijk dat mensen zelfs in de trein hun zakelijke afspraken hebben onderweg. Mijn kantoor in beweging

    2 weken geleden

     Reageer
  • Marjan Knippenberg

    Gaan liften. Nee, serieus. Dat gaat in Friesland super makkelijk! Juist omdat iedereen weet dat het OV daar slecht is of zelfs steeds meer afwezig. Ze zijn met de Provincie ook bezig met een alternatief soort liften geloof ik. Van oudsher is liften in die provincie ook algemeen bekend. Vroeger staken ze een wit vlaggetje in de grond van de voortuin als iemand zelf vervoerd wilde worden, of een pakketje moest vervoeren geloof ik. Maar er gaat echt niks op tegen een bordje met je bestemming. Dat is niet alleen sneller en goedkoper dan OV, maar vooral ook veel leuker! Van ontmoetingen met vreemden word je namelijk gelukkiger. Is zelfs wetenschappelijk bewezen. Ik kan het weten, want ik ben als vrouw (35 jaar toen) ruim 2 jaar naar mijn werk gelift. Weliswaar niet in Friesland, maar ik weet van lifters dat het daar nog makkelijker gaat dan in mijn regio.

    2 weken geleden

     Reageer