openbaar vervoer
omdenker

Reizen met het openbaar vervoer

Florianne legde ons onlangs een interessant probleem voor. In samenwerking met de Leeuwarder Courant is deze student Journalistieke Producties aan de NHL namelijk bezig met het schrijven van een artikel over het reizen met het openbaar vervoer als alternatief voor de auto. Ze onderzoekt voor haar artikel of je in Friesland ook zonder auto zou kunnen.

Florianne verwoordt het dilemma als volgt:

Mensen klagen veel over het openbaar vervoer en velen gaan liever met de auto. Hoe denk je het reizen met openbaar vervoer om?

Als je reist met het openbaar vervoer ben je in Friesland vaak langer onderweg dan met de auto en heb je kans op vertraging. Daarbij ben je aan tijd gebonden en tijdens de spitsuren kan het erg druk zijn in het desbetreffende vervoermiddel. Waarom zou je dan met het openbaar vervoer gaan, als je ook met de auto kan?

Het grote voordeel van het openbaar vervoer in plaats van de auto is duidelijk: duurzaamheid. Het is een stuk minder belastend voor onze planeet. Maar dit effect is niet onmiddellijk merkbaar terwijl de nadelen dat wel zijn. Dit zorgt er uiteraard voor dat veel mensen toch de auto zullen pakken. Zijn de nadelen van het openbaar vervoer om te denken? Kun je omdenken gebruiken om mensen te verleiden de auto te laten staan? Hoe denken jullie hierover?

Florianne vraagt hiervoor om jullie hulp:

Het leek mij leuk om juist jullie lezers hiervoor te benaderen, gezien jullie experts zijn in het omdenken. Ik ben benieuwd naar de ideeën en suggesties van de meedenkers. Ik zal de reacties ook zeker gebruiken voor mijn artikel.

Kom maar op met die omdenkers!

Foto: Martin de Witte
Licentie: CC BY 2.0
  • Karin Henning

    Even een Berthold Gunstertje erin gooien: is hier sprake van een probleem en is het erg dat mensen auto rijden in Friesland? Nee, dat is niet erg...de wereld vergaat niet omdat mensen in Friesland liever de auto dan de trein pakken...dus er is geen sprake van een echt probleem. Het wordt pas een probleem als je iedereen persé met het ov wil laten reizen...en dat probleem creëer je dan zelf, met je eigen visie. Wat is de toegevoegde waarde van ov als alternatief voor de auto aan te bieden? Het antwoord zit al in de vraag: het is een alternatief. Een plan B dus voor als plan A(uto) niet werkt. En het is niet eens een volwaardig alternatief, omdat het tijdsgebonden, druk en trager is. Dat alternatief kun je met de huidige omstandigheden dus nooit aantrekkelijk maken voor fervent autorijders. Mijn ervaring is dat je ov-mensen hebt en auto-mensen. Als ik als ov-mens zeg dat ik kan lezen en kletsen met onbekenden onderweg en dat helemaal te gek vind, dan zegt de auto-mens dat hij veel sneller is, niet aan tijdstippen vast zit en ook niet het zweet van Jan uit de postkamer hoeft te ruiken...en hij heeft gelijk!. Ook ik heb gelijk. Enkel onze waarden verschillen. We bepalen dus allemaal zelf waar onze prioriteiten liggen en die kun je niet voor een ander -in dit geval de Friese autorijder- bepalen. The bottom line is dat mensen gaan voor datgene wat ze het prettigst vinden. En het milieu? Sorry, Friezen zijn een bewonderenswaardig trots volk, maarre...zo'n hele grote invloed hebben de Frieze autorijders niet op het gehele milieuprobleem. Daarbij is de auto zo'n heilige koe, dat binnen 15 jaar volwaardige schone manieren van autorijden zijn gevonden en het probleem -dat eigenlijk geen probleem is- vanzelf wordt opgelost. Veel succes Florianne!
     Reageer

    2 weken geleden

  • Karin

    Het is niet de eindbestemming maar de reis op zich, vertraging oh heerlijk misschien krijg ik het boek uit.
     Reageer

    2 weken geleden

  • Ruud von Seida

    Misschien niet helemaal het antwoord waar je op zit te wachten toch denk ik dat het veel sneller en simpeler kan. En ik stem al jaren groen links dus op zich een goede stelling. Het probleem van hier een oplossing voor zoeken is dat het korte termijn en lange termijn persoonlijk pijn doet. Meestal reis je alleen en dan is het toch echt verloren tijd (in de ervaring) hoe graag je ook boeken leest.. Wat dan wel ; https://www.wakkerdier.nl/wat-kun-jij-doen/diervriendelijk-eten/geen-vlees-eten Als we onze vlees consumptie zouden halveren compenseert dat 4,7 auto's (70.000 km per jaar) per koe... Los van alle voordelen (bv en ze zijn bizar 75% van onze landbouwgrond wordt gebruikt voor de vleesindustrie en vlees is gewoon ongezond) die hierboven in het artikel genoemd staan. Dus je kan een paar keer met de trein gaan, laat gewoon je biefstuk staan werkt 10 keer zo snel. En als we dan toch het OV willen gebruiken maak het gratis....
     Reageer

    2 weken geleden

  • Erik

    1. In de auto moet je zelf rijden. In de trein kun je uitrusten, van de omgeving enieten, iets lezen, met je telefoon spelen. 2. Mensen die met het OV reizen, bewegen meer, vooral als ze moeten overstappen, of een stukje kunnen lopen of fietsen vanaf vertrekpunt naar opstaphalte en van uitstaphalte naar bestemming (en terug). Het is, kortom, gezonder. 3. Je hoeft niet op zoek naar een parkeerplaats of evt. parkeerkosten te betalen 4. Weet iemand hoe het zit wat betreft de kans op ongelukken in auto vs. OV? Dit heeft weinig met omdenken te maken, dit is gewoon niet alleen de nadelen willen zien, maar ook de voordelen. Disclaimer: Nou zijn de voordelen niet op iedereen van toepassing; je hebt geluk als je een groot deel van de reis per trein kan doen. Als er alleen een bus rijdt wordt het een iets ander verhaal.

    2 weken geleden

     Reageer
  • Annet

    Je hoeft niet op het verkeer te letten. Kan je reistijd voor iets anders gebruiken: kletsen, suffen, appen, lezen, verzin het maar

    2 weken geleden

     Reageer
  • Linda

    Mijn Man reist veel met de trein en maakt ook veel reisuren. In die reisuren slaapt hij, werkt op zijn laptop, leest dossiers door en werkt zijn mailtjes bij. Zo zijn het dus niet allemaal verloren uren. Verder is het een voordeel dat je geconcentreerder op je werkt komt doordat je niet op de weg hoefde te letten als je auto reed en misschien ook nog wel in de file stond.

    2 weken geleden

     Reageer
  • Wesley

    Ik bezoek voor mijn werk regelmatig een businessbijeenkomst om het product dat ik verkoop te promoten. Ik reed dan in mijn auto naar de afgesproken lokatie en kwam daar in gesprek met geinteresseerden. De tijd dat ik in mijn auto zat zag ik als verloren tijd. Sinds kort reis ik met het openbaar vervoer, met name de trein. Wat schetst mijn verbazing.... ik heb super interessante gesprekken en kom nu via verschillende lagen van een bedrijf, warme leads, bij de juiste mensen binnen het bedrijf. Door het reizen met het openbaar vervoer heeft mij toch al wat opdrachten opgeleverd.

    2 weken geleden

     Reageer
  • Patrick Beekveldt

    In de trein kun je lezen, slapen of mediteren. Een fris en ontspannen of eind van de dag. Zeker als je werkt een mooie overgang tussen werk en thuis.

    2 weken geleden

     Reageer
  • Corine

    Ik reis al vele jaren in Friesland met het openbaar vervoer van en naar mijn werk. Eerst met de bus, en sinds we verhuist zijn per trein. De voordelen: even fietsen naar het station (5 km), dan heb ik al gesport en ben even lekker buiten geweest. In de trein even dutten of internetten. Dat moet je in de auto niet proberen!! Vaak kom ik in de trein ook bekenden tegen en heb ook al veel mensen leren kennen. In de auto heb je die sociale contacten niet. Tot slot heb ik op het station in Leeuwarden ook een fiets om het laatste stukje naar mijn werk af te leggen. Dat is ook handig als ik tussen de middag even de stad in wil gaan. De auto-collaga's lenen vaak mijn fiets.

    2 weken geleden

     Reageer
  • Stephan de Groot

    Openbaar vervoer in Friesland is een ramp. Door de week in de spits bussen te vroeg of te laat en op bepaalde trajecten altijd staan tussen de pubers. In het weekend gaat de bus maar drie keer op een dag. In de ochtend één keer, rond de middag en ergens tussen vijf en zes uur 's middags. Treinen zijn er alleen tussen een paar steden. Het is een kip en ei verhaal. Er gaan weinig met de bus omdat hij nooit rijdt, er gaan weinig bussen omdat er niemand in zit.... Eerst prijzen omlaag en aanbod van reistijden verbeteren, dan kun je pas klanten verwachten. Een dure winkel die bijna nooit open is en geen luxe product heeft haalt het ook niet. Bus goed voor het milieu is ook niet altijd waar. Er zijn hele goede oplossingen voor het milieu. Kijk naar Noorwegen met hun auto's op waterstof. Met als enig afvalproduct h20 (inderdaad, water) Maar daar zit de regering niet op te wachten, want dan missen ze een hoop accijns op de benzine. In Friesland, maar ook Zeeland, Limburg en delen van Brabant, kun je niet zonder auto als je mobiel wilt zijn buiten de 20 km radius. (Daarbinnen, pak een (electrische) fiets)

    2 weken geleden

     Reageer
  • Monique

    Mijn man werkt in de wereldstad Boijl (in de buurt van Appelscha, ken je dat dan wel?). We wonen in Emmen (dat is dan wel Drenthe, maar net zo lekker ontsloten!). Met het openbaar vervoer is hij bijna 4 uur onderweg om er te komen, terug net zo'n reis.... Op zijn werk, zijn veel mensen die in de onregelmatigheid werken, hijzelf werkt in een kantoorbaan. Dus niemand om te carpolen. Binnenkort verhuizen we 55 km dichterbij.... Omdat het toch scheelt. Maar ook dan is het ernstig omslachtig om er met openbaar vervoer te komen!!

    2 weken geleden

     Reageer
  • Alexandra Boels

    Veel mensen doen het af als.een persoonlijk keuze. Maar als je in Betuwerzwaag woont ed.is het niet meer dan logisch dat je de auto pakt. Vooral ala je om 7 of 8uur op je werk worst verwacht. De keuze vervalt in dat geval meer tot roeien met de riemen die voor handen zijn. En dat is dan toch vaak de auto... Waar het wel om gaat is de huidige instelling en inrichting vd maatscappij. Als je wil dat mensen ov pakken omlf gaan carpoolen, dan moet je juist die opties aantrekkelijker maken. Als het milieu iedereen zo lief is? Waarom zie ik dat dan niet terug is de provinciale- en rijks beleiden??? Beetje krom... En anders crowdfunding. Samenwerken werkt altijd

    2 weken geleden

     Reageer
  • Bee

    Denk in keuzes en alternatieven. Denk creatief niet in obstakels

    2 weken geleden

     Reageer