openbaar vervoer
omdenker

Reizen met het openbaar vervoer

Florianne legde ons onlangs een interessant probleem voor. In samenwerking met de Leeuwarder Courant is deze student Journalistieke Producties aan de NHL namelijk bezig met het schrijven van een artikel over het reizen met het openbaar vervoer als alternatief voor de auto. Ze onderzoekt voor haar artikel of je in Friesland ook zonder auto zou kunnen.

Florianne verwoordt het dilemma als volgt:

Mensen klagen veel over het openbaar vervoer en velen gaan liever met de auto. Hoe denk je het reizen met openbaar vervoer om?

Als je reist met het openbaar vervoer ben je in Friesland vaak langer onderweg dan met de auto en heb je kans op vertraging. Daarbij ben je aan tijd gebonden en tijdens de spitsuren kan het erg druk zijn in het desbetreffende vervoermiddel. Waarom zou je dan met het openbaar vervoer gaan, als je ook met de auto kan?

Het grote voordeel van het openbaar vervoer in plaats van de auto is duidelijk: duurzaamheid. Het is een stuk minder belastend voor onze planeet. Maar dit effect is niet onmiddellijk merkbaar terwijl de nadelen dat wel zijn. Dit zorgt er uiteraard voor dat veel mensen toch de auto zullen pakken. Zijn de nadelen van het openbaar vervoer om te denken? Kun je omdenken gebruiken om mensen te verleiden de auto te laten staan? Hoe denken jullie hierover?

Florianne vraagt hiervoor om jullie hulp:

Het leek mij leuk om juist jullie lezers hiervoor te benaderen, gezien jullie experts zijn in het omdenken. Ik ben benieuwd naar de ideeën en suggesties van de meedenkers. Ik zal de reacties ook zeker gebruiken voor mijn artikel.

Kom maar op met die omdenkers!

Foto: Martin de Witte
Licentie: CC BY 2.0
  • Karin Henning

    Even een Berthold Gunstertje erin gooien: is hier sprake van een probleem en is het erg dat mensen auto rijden in Friesland? Nee, dat is niet erg...de wereld vergaat niet omdat mensen in Friesland liever de auto dan de trein pakken...dus er is geen sprake van een echt probleem. Het wordt pas een probleem als je iedereen persé met het ov wil laten reizen...en dat probleem creëer je dan zelf, met je eigen visie. Wat is de toegevoegde waarde van ov als alternatief voor de auto aan te bieden? Het antwoord zit al in de vraag: het is een alternatief. Een plan B dus voor als plan A(uto) niet werkt. En het is niet eens een volwaardig alternatief, omdat het tijdsgebonden, druk en trager is. Dat alternatief kun je met de huidige omstandigheden dus nooit aantrekkelijk maken voor fervent autorijders. Mijn ervaring is dat je ov-mensen hebt en auto-mensen. Als ik als ov-mens zeg dat ik kan lezen en kletsen met onbekenden onderweg en dat helemaal te gek vind, dan zegt de auto-mens dat hij veel sneller is, niet aan tijdstippen vast zit en ook niet het zweet van Jan uit de postkamer hoeft te ruiken...en hij heeft gelijk!. Ook ik heb gelijk. Enkel onze waarden verschillen. We bepalen dus allemaal zelf waar onze prioriteiten liggen en die kun je niet voor een ander -in dit geval de Friese autorijder- bepalen. The bottom line is dat mensen gaan voor datgene wat ze het prettigst vinden. En het milieu? Sorry, Friezen zijn een bewonderenswaardig trots volk, maarre...zo'n hele grote invloed hebben de Frieze autorijders niet op het gehele milieuprobleem. Daarbij is de auto zo'n heilige koe, dat binnen 15 jaar volwaardige schone manieren van autorijden zijn gevonden en het probleem -dat eigenlijk geen probleem is- vanzelf wordt opgelost. Veel succes Florianne!
     Reageer

    2 weken geleden

  • Karin

    Het is niet de eindbestemming maar de reis op zich, vertraging oh heerlijk misschien krijg ik het boek uit.
     Reageer

    2 weken geleden

  • Ruud von Seida

    Misschien niet helemaal het antwoord waar je op zit te wachten toch denk ik dat het veel sneller en simpeler kan. En ik stem al jaren groen links dus op zich een goede stelling. Het probleem van hier een oplossing voor zoeken is dat het korte termijn en lange termijn persoonlijk pijn doet. Meestal reis je alleen en dan is het toch echt verloren tijd (in de ervaring) hoe graag je ook boeken leest.. Wat dan wel ; https://www.wakkerdier.nl/wat-kun-jij-doen/diervriendelijk-eten/geen-vlees-eten Als we onze vlees consumptie zouden halveren compenseert dat 4,7 auto's (70.000 km per jaar) per koe... Los van alle voordelen (bv en ze zijn bizar 75% van onze landbouwgrond wordt gebruikt voor de vleesindustrie en vlees is gewoon ongezond) die hierboven in het artikel genoemd staan. Dus je kan een paar keer met de trein gaan, laat gewoon je biefstuk staan werkt 10 keer zo snel. En als we dan toch het OV willen gebruiken maak het gratis....
     Reageer

    2 weken geleden

  • Larissa

    In de trein heb je meer kans om bijzondere mensen te ontmoeten, Heb je tijd om de krant te lezen, Kun je je email bijwerken, twitteren of whatsappen

    2 weken geleden

     Reageer
  • Jaco

    Dag Florianne, De voordelen zij breder te trekken dan de belasting voor het milieu. In de trein/bus/metro kun je stukken doorlezen, verder werken, je hoofd leeg maken om op je werk of thuis (weer) hard aan de slag te gaan. Of de krant of een boek lezen, waardoor je jezelf kunt dwingen daar thuis geen tijd meer aan te "verspillen". Daarnaast hebben veel mensen best zin in een praatje. Zo kun je nieuwe contacten opdoen die tot vriendschappelijke of andersoortige relaties kunnen leiden. Of je doet werkinhoudelijke relaties op, die kunnen uit een onverwachte hoek komen. Je kunt de barre reis ook als overlevingstocht zien, het reizen met het openbaar vervoer brengt uitdagingen met zich mee. Ook is het een stuk goedkoper, als je berekent hoe veel geld je minder kwijt bent (denk niet alleen aan de aanschaf van de auto, maar ook aan het onderhoud), kun je veel leuke, andere dingen doen voor je eigen plezier. Als laatste: je zult jezelf moeten dwingen vroeger naar bed te gaan als je evenveel tijd aan alle ochtendrituelen wilt besteden of deze rituelen efficiënter uitvoeren. In het eerste geval zul je eerder naar bed gaan waardoor je geen slaaptekort krijgt en je leven gewoon een stukje beter wordt (want al zeg ik het zelf, het leven in de ochtend is gewoon een stuk mooier en prettiger). In het andere geval ga je efficiënter om met je tijd, waardoor je in principe meer tijd voor andere dingen overhoud. Succes ermee!

    2 weken geleden

     Reageer
  • Anoniem

    Wanneer we dit 'probleem' kunnen omdenken gaan er nog heel wat problemen de wereld uit....... Wat ik opvallend vind in dit stuk is dat we gevraagd worden het 'Openbaar Vervoer' om te denken, terwijl volgens mij het 'reizen met de auto' juist omgedacht zou moeten worden :-). Het zou zo mooi zijn als we de gevolgen van dit soort zaken concreet voelbaar kunnen maken. Er komt een generatie die de laatste zal zijn om 'zorgeloos' van deze vanzelfsprekendheden te genieten. De kinderen van die generatie dus niet meer. Stel je voor dat jij tot die laatste generatie behoort? Dan is het een stuk minder zorgeloos. Dan schaam je je toch voor alle generaties voor je? Of is het een kwestie van 'beter opbranden dan uitdoven'? Ik ken mensen die die laatste manier van denken aanhangen, onder het mom van 'het houdt toch een keer op', dus waarom zuinig aan doen?

    2 weken geleden

     Reageer
  • Bianca

    Ik gebruik reizen met de trein graag als extra werktijd: laptopje mee en op mijn gemak zaken uitwerken en doorlezen. Telefoon op stil en concentreren maar! Vooral de Stiltecoupé is hiervoor een uitgelezen plek. Zoveel relaxter en nuttiger dan me verbijten in de file!

    2 weken geleden

     Reageer
  • P. Dierkes

    Ik spreek niet good Nederlands, daroom in het Duits: Ich fahre seit Jahren mit dem "Öffentlichen Verkehr", weil für mich ein Auto wie ein Kind ist. Es muss gefüttert, gewaschen, gekleidet(Steuern und Versicherung) werden und man muss mit ihm zum Arzt. Meine drei Kinder sind jetzt erwachsen, warum soll für ein Auto Verantwortung übernehmen? Ich habe bemerkt, dass ich durch das Reisen mit den öffentlichen Verkehrsmitteln sehr viel lernen kann über mich und für mich, zum Beispiel Gelassenheit, Geduld und Toleranz. Ich sehe und höre viel mehr und kann die Zeit für meine Gedanken nutzen. Ich fahre lieber einen Zug früher, wenn nötig und komme entspannter an. Ich empfinde es als Befreiung vom Straßenverkehr.

    2 weken geleden

     Reageer
  • Hilde

    het openbaar vervoer een openbaring. je ziet veel in het openbaar vervoer, je ziet de seizoenen wisselen, de situaties veranderen, je ziet mensen ouder en wijzer worden, je ziet kinderen opgroeien en nog zoveel meer.

    2 weken geleden

     Reageer
  • Lara van der Well

    Kan ik nog met t OV of is de wereld al naar de knoppe? "I Love OV". I Love Planet Earth" Ik neem meestal de rechtstreekse verbinding met een gezondere planeet. Kost wat zitruimte & vertraging, maar dat heb ik er graag voor over.

    2 weken geleden

     Reageer
  • Marcel

    Ik lees thuis zelden boeken, maar vind het wel heel erg leuk en mooi om te doen. Sinds ik met de trein reis heb ik al menig boek gelezen. Heerlijk.

    2 weken geleden

     Reageer
  • Marcel

    Ga eens na met hoeveel mensen je contact kan maken. In de auto zie je heel veel mensen, maar is het onmogelijk om ook daadwerkelijk contact te maken. In de trein is dat heel simpel.

    2 weken geleden

     Reageer
  • Jorica

    In het OV.... neem je heerlijk je krantje of boek mee! Hoef je ook geen dure mindfulness-training of all inclusive te doen.

    2 weken geleden

     Reageer