openbaar vervoer
omdenker

Reizen met het openbaar vervoer

Florianne legde ons onlangs een interessant probleem voor. In samenwerking met de Leeuwarder Courant is deze student Journalistieke Producties aan de NHL namelijk bezig met het schrijven van een artikel over het reizen met het openbaar vervoer als alternatief voor de auto. Ze onderzoekt voor haar artikel of je in Friesland ook zonder auto zou kunnen.

Florianne verwoordt het dilemma als volgt:

Mensen klagen veel over het openbaar vervoer en velen gaan liever met de auto. Hoe denk je het reizen met openbaar vervoer om?

Als je reist met het openbaar vervoer ben je in Friesland vaak langer onderweg dan met de auto en heb je kans op vertraging. Daarbij ben je aan tijd gebonden en tijdens de spitsuren kan het erg druk zijn in het desbetreffende vervoermiddel. Waarom zou je dan met het openbaar vervoer gaan, als je ook met de auto kan?

Het grote voordeel van het openbaar vervoer in plaats van de auto is duidelijk: duurzaamheid. Het is een stuk minder belastend voor onze planeet. Maar dit effect is niet onmiddellijk merkbaar terwijl de nadelen dat wel zijn. Dit zorgt er uiteraard voor dat veel mensen toch de auto zullen pakken. Zijn de nadelen van het openbaar vervoer om te denken? Kun je omdenken gebruiken om mensen te verleiden de auto te laten staan? Hoe denken jullie hierover?

Florianne vraagt hiervoor om jullie hulp:

Het leek mij leuk om juist jullie lezers hiervoor te benaderen, gezien jullie experts zijn in het omdenken. Ik ben benieuwd naar de ideeën en suggesties van de meedenkers. Ik zal de reacties ook zeker gebruiken voor mijn artikel.

Kom maar op met die omdenkers!

Foto: Martin de Witte
Licentie: CC BY 2.0
  • Karin Henning

    Even een Berthold Gunstertje erin gooien: is hier sprake van een probleem en is het erg dat mensen auto rijden in Friesland? Nee, dat is niet erg...de wereld vergaat niet omdat mensen in Friesland liever de auto dan de trein pakken...dus er is geen sprake van een echt probleem. Het wordt pas een probleem als je iedereen persé met het ov wil laten reizen...en dat probleem creëer je dan zelf, met je eigen visie. Wat is de toegevoegde waarde van ov als alternatief voor de auto aan te bieden? Het antwoord zit al in de vraag: het is een alternatief. Een plan B dus voor als plan A(uto) niet werkt. En het is niet eens een volwaardig alternatief, omdat het tijdsgebonden, druk en trager is. Dat alternatief kun je met de huidige omstandigheden dus nooit aantrekkelijk maken voor fervent autorijders. Mijn ervaring is dat je ov-mensen hebt en auto-mensen. Als ik als ov-mens zeg dat ik kan lezen en kletsen met onbekenden onderweg en dat helemaal te gek vind, dan zegt de auto-mens dat hij veel sneller is, niet aan tijdstippen vast zit en ook niet het zweet van Jan uit de postkamer hoeft te ruiken...en hij heeft gelijk!. Ook ik heb gelijk. Enkel onze waarden verschillen. We bepalen dus allemaal zelf waar onze prioriteiten liggen en die kun je niet voor een ander -in dit geval de Friese autorijder- bepalen. The bottom line is dat mensen gaan voor datgene wat ze het prettigst vinden. En het milieu? Sorry, Friezen zijn een bewonderenswaardig trots volk, maarre...zo'n hele grote invloed hebben de Frieze autorijders niet op het gehele milieuprobleem. Daarbij is de auto zo'n heilige koe, dat binnen 15 jaar volwaardige schone manieren van autorijden zijn gevonden en het probleem -dat eigenlijk geen probleem is- vanzelf wordt opgelost. Veel succes Florianne!
     Reageer

    1 maand geleden

  • Karin

    Het is niet de eindbestemming maar de reis op zich, vertraging oh heerlijk misschien krijg ik het boek uit.
     Reageer

    1 maand geleden

  • Ruud von Seida

    Misschien niet helemaal het antwoord waar je op zit te wachten toch denk ik dat het veel sneller en simpeler kan. En ik stem al jaren groen links dus op zich een goede stelling. Het probleem van hier een oplossing voor zoeken is dat het korte termijn en lange termijn persoonlijk pijn doet. Meestal reis je alleen en dan is het toch echt verloren tijd (in de ervaring) hoe graag je ook boeken leest.. Wat dan wel ; https://www.wakkerdier.nl/wat-kun-jij-doen/diervriendelijk-eten/geen-vlees-eten Als we onze vlees consumptie zouden halveren compenseert dat 4,7 auto's (70.000 km per jaar) per koe... Los van alle voordelen (bv en ze zijn bizar 75% van onze landbouwgrond wordt gebruikt voor de vleesindustrie en vlees is gewoon ongezond) die hierboven in het artikel genoemd staan. Dus je kan een paar keer met de trein gaan, laat gewoon je biefstuk staan werkt 10 keer zo snel. En als we dan toch het OV willen gebruiken maak het gratis....
     Reageer

    1 maand geleden

  • Bert van der Moer

    Het ontwerpen en ontwikkelen van zelfbesturende (autonome) vervoersmiddelen richt zich nu nog vooral op wegvervoer. Logische en meest relevante aanpak. Desondanks meen ik dat zulke systemen ook prima een weg zouden moeten vinden op het spoorwegennet. De nodige energievoorziening is al beschikbaar en het spoor biedt de nodige fysieke veiligheid. Een grote vernieuwing zou zijn als reizigers met hun 'eigen' (private) vervoermiddel middels een spoormodule kunnen "aanhaken" en weer loskomen dichtbij hun bestemming. Een combinatie van privaat en publiek die maatschappelijk profijt oplevert. Wat vind jij hiervan? Is dit omdenken?

    1 week geleden

     Reageer
  • Henry

    Wat kan de NS doen om het langere reizen leuker te maken. Om te beginnen zou zoveel ruimte in het treinrooster kunnen zitten dat de trein nooit te laat is maar soms wel te vroeg. (Wachten en te laat komen is niet leuk) En dan: Vermaak in de trein! De NS zou vast de kosten van een karikatuur tekenaar of een clown of een standup comedian of een muzikant er uit kunnen halen.

    2 weken geleden

     Reageer
  • j

    j j

    2 weken geleden

     Reageer
  • Lex van Rootselaar

    Natuurlijk kun je zonder auto. Vrijwel ieder levend wezen op aarde leeft zonder auto, slechts mensen en daar slechts een klein deel ervan leeft met een auto en zegt dat die onmisbaar is.

    3 weken geleden

     Reageer
  • Lex van Rootselaar

    Reizen met het openbaar vervoer heeft talloze voordelen/aantrekkelijke kanten. Je hoeft niet op de weg/het verkeer te latten en kunt veel meer zien in de omgeving, je kunt ook je eigen dingen doen (zoals een boek lezen, of alvast de krant lezen,waardoor je het tijdverlies waardoor je thuis geen tijd hebt voor de krant, compenseert). Je kunt ook vaardigheden zoals "met een onbekende praten" oefenen. Kortom het is tijdwinst als je niet op het verkeer heoft te letten en een ander dat voor jou doet.

    3 weken geleden

     Reageer
  • Rosanne

    Als jong meisje vond ik de trein altijd geweldig: nieuwe mensen, vrijheid, tijd om rustig na te denken en mijn boek te lezen. Toen ik net mijn rijbewijs kreeg veranderde dit. Toen werd rijden leuk, dus ging ik graag met de auto. De reden waarom ik nog met de trein ging was: mijn missende parkeerskills. In plaats van me druk maken over het vinden van een parkeerplek neem ik dus vaak lekker de auto ;)

    1 maand geleden

     Reageer
  • Anoniem

    In de tijd die je onderweg bent met het OV kan je veel doen (zeker als dat een (wat langere) treinreis is. Niet alleen een boek lezen (voor je plezier of studie of werk), maar ook alvast je mails lezen voor je werk, nadenken (en aantekeningen) maken voor een stuk dat geschreven moet worden, of dingen nakijken. Dat kan allemaal niet als je in de auto zit. Dus zou je de tijd die je reist ook (deels) als werktijd kunnen zien, waardoor je dus helemaal niet langer onderweg bent :-) Het gewoon uit het raam kijken en de gedachten laten komen (en gaan) levert me vaak ook al veel op. Juist even (bewust) de rust voor of na mijn werk zoeken in het stuk dat ik met de trein reis geeft me daarna weer de energie (en een soort uitgerust gevoel) om het volgende weer te doen (dochter ophalen van de creche, koken, eten en de tijd om even te horen van elkaar hoe je dag was. Als ik bewust even de rust (in mijn hoofd) zoek in de trein (stampvol of leeg) dan heb ik weer meer ruimte voor andere belangrijke dingen.

    1 maand geleden

     Reageer
  • Alex

    Lange reistijd, volle treinen en bussen. Volop de gelegenheid om andere mensen te ontmoeten! Hoeveel 'treinstellen' zullen er zijn? Vind je nieuwe partner in het openbaar vervoer!

    1 maand geleden

     Reageer
  • Alex

    Feit: met het openbaar vervoer (bus, trein) is de reisduur van deur-tot-deur in Fryslân langer dan met de auto. Feit: reizen met en plofmotor (benzine, diesel) is milieubelastend. Kans/mogelijkheid: stimulans voor versnelde introductie van elektrische auto's in Fryslân om onze planeet te redden!

    1 maand geleden

     Reageer
  • Ruud von Seida

    Misschien niet helemaal het antwoord waar je op zit te wachten toch denk ik dat het veel sneller en simpeler kan. En ik stem al jaren groen links dus op zich een goede stelling. Het probleem van hier een oplossing voor zoeken is dat het korte termijn en lange termijn persoonlijk pijn doet. Meestal reis je alleen en dan is het toch echt verloren tijd (in de ervaring) hoe graag je ook boeken leest.. Wat dan wel ; https://www.wakkerdier.nl/wat-kun-jij-doen/diervriendelijk-eten/geen-vlees-eten Als we onze vlees consumptie zouden halveren compenseert dat 4,7 auto's (70.000 km per jaar) per koe... Los van alle voordelen (bv en ze zijn bizar 75% van onze landbouwgrond wordt gebruikt voor de vleesindustrie en vlees is gewoon ongezond) die hierboven in het artikel genoemd staan. Dus je kan een paar keer met de trein gaan, laat gewoon je biefstuk staan werkt 10 keer zo snel. En als we dan toch het OV willen gebruiken maak het gratis....

    1 maand geleden

     Reageer