openbaar vervoer
omdenker

Reizen met het openbaar vervoer

Florianne legde ons onlangs een interessant probleem voor. In samenwerking met de Leeuwarder Courant is deze student Journalistieke Producties aan de NHL namelijk bezig met het schrijven van een artikel over het reizen met het openbaar vervoer als alternatief voor de auto. Ze onderzoekt voor haar artikel of je in Friesland ook zonder auto zou kunnen.

Florianne verwoordt het dilemma als volgt:

Mensen klagen veel over het openbaar vervoer en velen gaan liever met de auto. Hoe denk je het reizen met openbaar vervoer om?

Als je reist met het openbaar vervoer ben je in Friesland vaak langer onderweg dan met de auto en heb je kans op vertraging. Daarbij ben je aan tijd gebonden en tijdens de spitsuren kan het erg druk zijn in het desbetreffende vervoermiddel. Waarom zou je dan met het openbaar vervoer gaan, als je ook met de auto kan?

Het grote voordeel van het openbaar vervoer in plaats van de auto is duidelijk: duurzaamheid. Het is een stuk minder belastend voor onze planeet. Maar dit effect is niet onmiddellijk merkbaar terwijl de nadelen dat wel zijn. Dit zorgt er uiteraard voor dat veel mensen toch de auto zullen pakken. Zijn de nadelen van het openbaar vervoer om te denken? Kun je omdenken gebruiken om mensen te verleiden de auto te laten staan? Hoe denken jullie hierover?

Florianne vraagt hiervoor om jullie hulp:

Het leek mij leuk om juist jullie lezers hiervoor te benaderen, gezien jullie experts zijn in het omdenken. Ik ben benieuwd naar de ideeën en suggesties van de meedenkers. Ik zal de reacties ook zeker gebruiken voor mijn artikel.

Kom maar op met die omdenkers!

Foto: Martin de Witte
Licentie: CC BY 2.0
  • Karin Henning

    Even een Berthold Gunstertje erin gooien: is hier sprake van een probleem en is het erg dat mensen auto rijden in Friesland? Nee, dat is niet erg...de wereld vergaat niet omdat mensen in Friesland liever de auto dan de trein pakken...dus er is geen sprake van een echt probleem. Het wordt pas een probleem als je iedereen persé met het ov wil laten reizen...en dat probleem creëer je dan zelf, met je eigen visie. Wat is de toegevoegde waarde van ov als alternatief voor de auto aan te bieden? Het antwoord zit al in de vraag: het is een alternatief. Een plan B dus voor als plan A(uto) niet werkt. En het is niet eens een volwaardig alternatief, omdat het tijdsgebonden, druk en trager is. Dat alternatief kun je met de huidige omstandigheden dus nooit aantrekkelijk maken voor fervent autorijders. Mijn ervaring is dat je ov-mensen hebt en auto-mensen. Als ik als ov-mens zeg dat ik kan lezen en kletsen met onbekenden onderweg en dat helemaal te gek vind, dan zegt de auto-mens dat hij veel sneller is, niet aan tijdstippen vast zit en ook niet het zweet van Jan uit de postkamer hoeft te ruiken...en hij heeft gelijk!. Ook ik heb gelijk. Enkel onze waarden verschillen. We bepalen dus allemaal zelf waar onze prioriteiten liggen en die kun je niet voor een ander -in dit geval de Friese autorijder- bepalen. The bottom line is dat mensen gaan voor datgene wat ze het prettigst vinden. En het milieu? Sorry, Friezen zijn een bewonderenswaardig trots volk, maarre...zo'n hele grote invloed hebben de Frieze autorijders niet op het gehele milieuprobleem. Daarbij is de auto zo'n heilige koe, dat binnen 15 jaar volwaardige schone manieren van autorijden zijn gevonden en het probleem -dat eigenlijk geen probleem is- vanzelf wordt opgelost. Veel succes Florianne!
     Reageer

    2 weken geleden

  • Karin

    Het is niet de eindbestemming maar de reis op zich, vertraging oh heerlijk misschien krijg ik het boek uit.
     Reageer

    2 weken geleden

  • Ruud von Seida

    Misschien niet helemaal het antwoord waar je op zit te wachten toch denk ik dat het veel sneller en simpeler kan. En ik stem al jaren groen links dus op zich een goede stelling. Het probleem van hier een oplossing voor zoeken is dat het korte termijn en lange termijn persoonlijk pijn doet. Meestal reis je alleen en dan is het toch echt verloren tijd (in de ervaring) hoe graag je ook boeken leest.. Wat dan wel ; https://www.wakkerdier.nl/wat-kun-jij-doen/diervriendelijk-eten/geen-vlees-eten Als we onze vlees consumptie zouden halveren compenseert dat 4,7 auto's (70.000 km per jaar) per koe... Los van alle voordelen (bv en ze zijn bizar 75% van onze landbouwgrond wordt gebruikt voor de vleesindustrie en vlees is gewoon ongezond) die hierboven in het artikel genoemd staan. Dus je kan een paar keer met de trein gaan, laat gewoon je biefstuk staan werkt 10 keer zo snel. En als we dan toch het OV willen gebruiken maak het gratis....
     Reageer

    2 weken geleden

  • Rosanne

    Als jong meisje vond ik de trein altijd geweldig: nieuwe mensen, vrijheid, tijd om rustig na te denken en mijn boek te lezen. Toen ik net mijn rijbewijs kreeg veranderde dit. Toen werd rijden leuk, dus ging ik graag met de auto. De reden waarom ik nog met de trein ging was: mijn missende parkeerskills. In plaats van me druk maken over het vinden van een parkeerplek neem ik dus vaak lekker de auto ;)

    1 week geleden

     Reageer
  • Anoniem

    In de tijd die je onderweg bent met het OV kan je veel doen (zeker als dat een (wat langere) treinreis is. Niet alleen een boek lezen (voor je plezier of studie of werk), maar ook alvast je mails lezen voor je werk, nadenken (en aantekeningen) maken voor een stuk dat geschreven moet worden, of dingen nakijken. Dat kan allemaal niet als je in de auto zit. Dus zou je de tijd die je reist ook (deels) als werktijd kunnen zien, waardoor je dus helemaal niet langer onderweg bent :-) Het gewoon uit het raam kijken en de gedachten laten komen (en gaan) levert me vaak ook al veel op. Juist even (bewust) de rust voor of na mijn werk zoeken in het stuk dat ik met de trein reis geeft me daarna weer de energie (en een soort uitgerust gevoel) om het volgende weer te doen (dochter ophalen van de creche, koken, eten en de tijd om even te horen van elkaar hoe je dag was. Als ik bewust even de rust (in mijn hoofd) zoek in de trein (stampvol of leeg) dan heb ik weer meer ruimte voor andere belangrijke dingen.

    1 week geleden

     Reageer
  • Alex

    Lange reistijd, volle treinen en bussen. Volop de gelegenheid om andere mensen te ontmoeten! Hoeveel 'treinstellen' zullen er zijn? Vind je nieuwe partner in het openbaar vervoer!

    1 week geleden

     Reageer
  • Alex

    Feit: met het openbaar vervoer (bus, trein) is de reisduur van deur-tot-deur in Fryslân langer dan met de auto. Feit: reizen met en plofmotor (benzine, diesel) is milieubelastend. Kans/mogelijkheid: stimulans voor versnelde introductie van elektrische auto's in Fryslân om onze planeet te redden!

    1 week geleden

     Reageer
  • Ruud von Seida

    Misschien niet helemaal het antwoord waar je op zit te wachten toch denk ik dat het veel sneller en simpeler kan. En ik stem al jaren groen links dus op zich een goede stelling. Het probleem van hier een oplossing voor zoeken is dat het korte termijn en lange termijn persoonlijk pijn doet. Meestal reis je alleen en dan is het toch echt verloren tijd (in de ervaring) hoe graag je ook boeken leest.. Wat dan wel ; https://www.wakkerdier.nl/wat-kun-jij-doen/diervriendelijk-eten/geen-vlees-eten Als we onze vlees consumptie zouden halveren compenseert dat 4,7 auto's (70.000 km per jaar) per koe... Los van alle voordelen (bv en ze zijn bizar 75% van onze landbouwgrond wordt gebruikt voor de vleesindustrie en vlees is gewoon ongezond) die hierboven in het artikel genoemd staan. Dus je kan een paar keer met de trein gaan, laat gewoon je biefstuk staan werkt 10 keer zo snel. En als we dan toch het OV willen gebruiken maak het gratis....

    2 weken geleden

     Reageer
  • Leo Bellekom

    “We hebben deze wereld niet gekregen van onze ouders, maar slechts te leen van onze kinderen.” En kinderen zullen kiezen voor de trein. Als je daar met je ouders in zit, dan hebben de ouders alle tijd voor hun kinderen. Maar ook tijd voor elkaar. Mooi om de stress rond tijd om te denken in tijd hebben voor elkaar Een mooie gedachte om vast te houden en de auto laten staan.

    2 weken geleden

     Reageer
  • Pieter

    Ik heb een auto en een fiets, maar reis toch meestal met de trein naar m'n werk, zo'n 12 km verderop. Ik heb een kantoorbaan, dus ik zit de hele tijd. Als ik dan ook nog eens in de auto naar m'n werk ga is het net een stoelendans. Met zo weinig lichaamsbeweging kom ik niet lekker op gang. Met de trein moet ik een kwartiertje lopen, en in de trein kan ik relaxed zitten, om me heen kijken: geestelijke ontspanning en lichamelijke oefening, nou daar betaal ik graag wat extra voor. De fiets is sportiever, maar 25 km fietsen op een dag is gewoon niet altijd prettig, zeker niet in de regen, de wind en de hagel. Tja, dan is de keuze niet zo moeilijk meer, toch?

    2 weken geleden

     Reageer
  • Jaap Koole

    Omdenken reistijd Ik moest, als ik buiten de spits in één uur naar een opdracht moest rijden, wel heel erg vroeg op. Vóór de spits erheen rijden en 's-avonds terug ook vóór, of anders ná de spits rijden. Als je zelf je aankomst en vertrektijd kan bepalen gaat dat goed en scheelt filerijden. Toen wilde zoonlief de auto een keer lenen. Ik ging dus met de trein die keer. Eerste klas kaartje genomen, dan kon ik onderweg ruim zitten en dus ook werken op de laptop. Dat was werkelijk een ware ontdekking!! Als ik onderweg 1 uur in de trein kon werken (dat uur kon ik schrijven op de opdracht), dan was mijn reistijd in plaats van tussen de 1 en 2 uur (file)rijden ineens de tijd van en naar het station geworden. De rest is werktijd! Of je nou achter je bureau of in de trein je email zit te verwerken, rapporten zit te lezen of te maken, dat maakt niet uit. Ik kom ook veel en veel ontspannner en uitgeruster aan. Rijden in het verkeer is inspannender dan gewoon je werk doen, dat is echt zo. Daarna ben ik meestal gewoon standaard met de trein gegaan. Het is gewoon meer ontspannnen en je tijd gebruik je veel nuttiger dan te staren naar al die koekblikken in ene rijtje. En de kosten? Wat blijkt in de praktijk: als je een handig abonnement of kortingskaart neemt én je rekent wat een auto écht kost per kilometer (dus inclusief álles, ook afschrijving en rentekosten), dan blijkt een eersteklas-kaartje dus niet alleen prettiger maar ook nog goedkoper! Doe tweede klas en het is nóg goedkoper, maar dan weet je niet zeker of je kan zitten en dus werken. Dus ik doe altijd eerste klas, want dan kan ik werken. Een tweede klas kaartje is dan veel duurder: dan is reistijd geen werktijd.

    2 weken geleden

     Reageer
    • Marleen

      Beste Jaap Koole.

      Het is leuk voor je dat je het zo kunt oplossen maar als ik voor mijzelf spreek, ik heb nog nooit werk gehad wat ik van een laptop tijdens een rit met de bus / trein kan doen. Als ik dat wel zou hebben heb ik nog een andere uitdaging, ik wordt wagenziek als ik in een rijdend voertuig ga lezen. Jouw oplossing is dus niet voor iedereen mogelijk.

      2 weken geleden

  • Liesbeth

    Wat denken jullie van een e-bike. Lekker uitwaaien na je werk, geen last van files, je beweging ook weer gehad. Beter voor het milieu dan de auto. Beter voor jezelf dan het OV (met een matige luchtkwaliteit.. met name in de bus). Afhankelijk van de afstand die afgelegd moet worden een prima alternatief. (Tot ongeveer 25 km sneller dan OV en soms ook sneller dan de auto). Lang leve de e-bike

    2 weken geleden

     Reageer
  • Liesbeth

    Wat denken jullie van een e-bike. Lekker uitwaaien na je werk, geen last van files, je beweging ook weer gehad. Beter voor het milieu dan de auto. Beter voor jezelf dan het OV (met een matige luchtkwaliteit.. met name in de bus). Afhankelijk van de afstand die afgelegd moet worden een prima alternatief. (Tot ongeveer 25 km sneller dan OV en soms ook sneller dan de auto). Lang leve de e-bike

    2 weken geleden

     Reageer