hangjongeren
omdenker

Hangjongeren

Marvin is manager van een fastfoodrestaurant en zat met de handen in het haar. Hij wist niet meer hoe hij met de hangjongeren in zijn restaurant om moest gaan. Hij vroeg naar onze en jullie suggesties om zijn probleem om te denken. Jullie reageerden in groten getalen waardoor we deze meedenker nu kunnen afsluiten.

Marvins probleem was als volgt:

We hebben veel overlast van hangjongeren die bij ons naar binnen komen zonder iets te bestellen. Vaak gooien ze rotzooi op de grond en schreeuwen ze naar gasten die wel rustig wat willen eten. Ook medewerkers worden soms verbaal lastig gevallen. Als je deze jongens vriendelijk vraagt om te vertrekken of iets te bestellen krijg je een grote mond en blijven ze zitten. Bij iets minder vriendelijk vragen worden ze zelf natuurlijk ook minder vriendelijk, zelfs tot agressief aan toe. Denk hierbij aan duwen en serieuze bedreigingen. Mijn collega’s en ik voelen ons niet altijd veilig.

De politie kan ons alleen ondersteunen met het verwijderen van deze jongens uit ons restaurant, maar vaak zijn we dan al tien minuten verder. Voor ons niet fijn en voor onze gasten niet fijn. Helaas vervalt een mondeling winkelverbod op het moment dat ze naar buiten gaan, de volgende keer moet je ze dus opnieuw een verbod geven. Voor een schriftelijk verbod (ze plegen dan een misdrijf als ze toch binnen komen) hebben we de NAW-gegevens van hen nodig. Die krijgen we natuurlijk nooit.

Kern van het probleem

De bekende uitspraak ‘als je blijft doen wat je deed, blijf je krijgen wat je kreeg’  is zeker van toepassing op dit probleem. Zowel de zachte als de harde aanpak en de politie er op af sturen bleken niet te helpen om het probleem op te lossen. Volgens veel meedenkers was de kern van het probleem dat Marvin, en met hem veel andere mensen, niet begrijpen wat er in de hoofden van de hangjongeren omgaat. Het is daarom moeilijk een passende oplossing te vinden. Uit veel reacties kwam naar voren dat het belangrijk was om echt contact te maken met (één van) de hangjongeren.

Mogelijkheden

De meedenkers wisten in deze situatie heel goed het probleem te deconstrueren in feiten. Er werden vragen gesteld als: wanneer en waarom komen de hangjongeren in jouw restaurant? Wat doen ze precies in jouw restaurant? Wat vinden ze leuk om te doen? Door de juiste vragen te stellen kun je de feiten ombuigen naar mogelijkheden. Blijkbaar vinden de hangjongeren het fijn om in jouw restaurant te zijn. Wees ook blij met hun komst. Misschien kan Marvin het juist overdrijven, bijvoorbeeld door de hangjongeren een speciale prijs of eer te geven als ‘speciale gast van de dag’. Ook bedachten veel meedenkers om ze te betrekken bij een oplossing. Aangezien de hangjongeren er iedere dag zijn en dus precies in de gaten hebben wat er de hele dag rondom het restaurant gebeurt, kun je ze misschien wel een functie aanbieden als toezichthouder van het restaurant. Op deze manier neem je ze serieus en kweek je vertrouwen. Maak ze belangrijk voor jouw zaak en maak gebruik van het feit dat ze jouw restaurant goed kennen en veel tijd hebben. Hier kun je iets tegenover zetten zoals gratis eten en drinken of salaris.

Reactie Marvin

We hebben, ondanks herhaaldelijk mailen, helaas niets meer gehoord van Marvin. We weten dus ook niet hoe het nu gaat met de hangjongeren en of hij iets aan jullie omdenkers gehad heeft. Jammer. Marvin, als je dit leest: we zijn ontzettend benieuwd!

Toch wil ik iedereen weer bedanken voor het meedenken. Voor meer meedenkcasussen klik je hier. Zit je trouwens zelf met een probleem en ben je benieuwd hoe onze meedenkers daar tegenaan kijken? Mail ons dan gerust en we bekijken samen of jouw inzending geschikt is voor deze rubriek.

  • Sebastiaan

    Tel hoe vaak wie in er in je zaak is en maak ze de best niet betalende klant van de maand, inclusief confetti en grote cheque met prijs waar ze niet op zitten te wachten, bijvoorbeeld gratis naar plopsaland voor 4 personen! Doe dit met pers erbij en bn-er presentator!
     Reageer

    2 jaren geleden

    • Anoniem zegt:

      Als ik me probeer te verplaatsen in deze jeugd dan kom ik op het volgende: Rottigheid uithalen heeft als doel: grenzen verkennen, gevestigde orde uitproberen en kijken wat je eigen waarde (macht) is ten opzichte van deze gevestigde orde. Of laten zien dat er rekening met jou gehouden moet worden. Of het destabiliseren van zaken waarvan jij vind dat ze anders moeten zijn, invloed willen hebben. Het komt voort uit een periode waarin ik als kind "niets" te vertellen had, of niet serieus genomen werd. Ik merk dat ik nu groter en sterker wordt en dat ik wel eens even wil laten zien wat ik waard ben, hoe stoer ik eigenlijk wel ben. De meeste reacties en dus ook die van sebastiaan beschouw ik dan als succesvol.

      1 jaar geleden

    • Anoniem zegt:

      Betrek eventueel de bestaande klanten erbij door ze mee te laten stemmen op de beste niet-betalende klant. Bestaande gasten worden niet weggejaagd, misschien komen er zelfs meer om deze 'attractie' te bekijken. De hangjongeren krijgen de aandacht waar ze zo hard om vragen en dat haalt de negatieve energie waar ze zich zo mee voeden in een keer weg. Stel je voor dat je een hangjongere bent en alle bezoekers jou ineens staan te bekijken en te beoordelen in plaats van geergerd weg te kijken...
      Er is nog wel even de uitdaging hoe mensen de hangjongeren kunnen benoemen en dat zou bijvoorbeeld kunnen met een 'hall of fame' met foto's of door de klanten aan de jongeren een naam te laten vragen als ze hun stemformulier invullen.

      1 jaar geleden

  • sies

    Blijkbaar halen ze voldoening uit de manier waarop er nu op ze gereageerd wordt. Ze kicken wellicht op de macht die ze hebben op de angst van het personeel. Waarschijnlijk hangt er als ze binnenkomen gelijk een gespannen sfeer. Probeer die eens te doorbreken door ze aan te spreken als graag geziene vaste klanten. Bied ze een tafel aan met een drankje van t huis. Blijf ze netjes behandelen als ze zooi maken. Waarschijnlijk weten ze niet wat ze er mee aanmoeten en is t patroon doorbroken.
     Reageer

    2 jaren geleden

  • Jaap

    Probeer er eens achter te komen waarin deze jongens geïnteresseerd zijn en maakt daar een sponsorproject van. Voetballen ze op straat, sponsor een panna wedstrijd, geef ze een tenue met jou naam er op. Er is altijd wat te vinden, waarin je ze sponsoren en daarmee verbind je ze met je zaak en kun je ze makkelijker en met meer resultaat op hun gedrag aanspreken. Jaap
     Reageer

    2 jaren geleden

    • bas zegt:

      Eigenlijk beloon je ze dan voor het schoppen van herrie. Je leert ze dus om dingen voor elkaar te krijgen door onbeschoft te zijn. Ik vind de beste oplossing inderdaad om ze enorm te prijzen om hun oneschofte gedrag; gefeliciteerd met de prijs: "beste niet betalende klant van de maand" en maak daar een hoop bombarie omheen...

      2 jaren geleden

  • Marvin

    We hebben niets vernomen van Marvin En eindigt op ... Dit artikel is geschreven door ....

    11 maanden geleden

     Reageer
    • Nelleke Poorthuis

      Aangepast! :)

      11 maanden geleden

  • Pim

    Geef ze een gratis snack (naar keuze). Vraag of ze die rustig zittend willen opeten. In de logica van de jongeren betekend dit dat ze je nu iets verschuldigd zijn (of zoals zij het zouden zeggen, je hebt karma punten verdiend). Ga een gezellig praatje met ze maken, vraag wat ze voor een opleiding doen en naar wat voor een muziek ze luisteren. Tegelijkertijd kun je dan te weten komen waarom ze het dan zo fijn vinden om bij jou te hangen, en niet bij de buren of hun ouders. In het begin zullen ze wat onwennig, huiverig en achterdochtig zijn. Win hun vertrouwen. Dit zorgt ervoor dat je gezag krijgt en niet alleen politieagentje hoeft te spelen (kracht in plaats van macht of afhankelijkheid). Blijven ze dan vervelend of verzetten ze zich tegen de gratis snack, dan heb je ook voor hun gevoel gelijk als je ze vraagt te vertrekken, ook al zullen ze dit niet (snel) uiten. Zij zien je restaurant namelijk als openbare ruimte, waar jij het ziet als jouw eigendom en zorg. Op deze manier komen ze te weten wat jouw insteek is. Misschien worden het wel je beste klanten en brengen ze alleen maar nieuwe klanten aan! Betrek ook je personeel bij deze 'masterzet' (wederom in hun termen), bijvoorbeeld door iemand bij de deur neer te zetten en ze vriendelijk te begroeten (neem hier dan een knap/stoerder uitziende iets oudere jongen voor aan die 'chill' blijft) . De positieve houding en beleving komt in ieder geval nu van jouw kant. Btw. praat tegen ze alsof ze de meest intelligente mensen die je ooit hebt ontmoet, ze zullen het alleen maar waarderen.

    1 jaar geleden

     Reageer
  • Zefanja Vijftigschild

    Ga het gesprek met ze aan. Wat willen ze? Waarom hier? Waar zijn ze goed in/kunnen ze iets bijzonders? Waar zijn ze slecht in? Vervelen ze zich? Hebben ze geen plek om samen te zijn? Zo veel mogelijk open vragen. En luister geïnteresseerd. Ga ongeveer zitten zoals zij zitten, hun lichaamstaal zal wel uitstralen dat de zaak van hen is en dat ze kunnen doen en laten wat ze willen. Jij ook, het ìs jouw zaak en jij kùnt doen en laten wat je wilt.

    1 jaar geleden

     Reageer
  • Maarten Freriks

    Een beproefde manier om met dit soort groepen om te gaan, is dat je de informele leider van de groep aan je probeert te binden. Probeer te analyseren wie dat is binnen de groep, en als je weet wie het is. Vraag hem of je hem eens kan spreken. Als je de mogelijkheid hebt, bied hem een baantje aan. Of je doet hem het voorstel dat hij eens per week een gratis hamburger krijgt, als hij een beetje op zijn maten let.

    1 jaar geleden

     Reageer
  • Riemer Lap

    Eerste vraag: wat is nu feitelijk het probleem? Is dat het feit dat ze niet consumeren? Dan is het eenvoudig op te lossen door "consumptie kopen verplicht" te zeggen. Maar ik denk dat je probleem anders ligt: deze jongeren hebben geen thuis meer. Jij bent hun vervangende thuis geworden, kun je met hen in gesprek over dat "thuisgevoel" en dat jij dat graag in overleg met hen wil realiseren? Zet hen daarbij niet negatief weg als "daklozen" of "randgroep" maar benader het totaal anders. Toon begrip voor hun behoefte en vraag hoe je samen tot een vorm kunt komen waarin beide partijen respectvol omgaan met elkaar. Ik zat als jongere bijna dagelijks in de lokale snackbar. Rottigheid was geen optie: dan verspeelden wij onze rechten om daar te zijn. Het wat "ons huis" en daar deden we ook wat voor. We ruimden de zooi van passanten op, hielpen mee om alles na sluitingstijd buiten op te ruimen etc. Maak een deal met de groep die recht doet aan hun behoefte en aan jou bedrijf. Wedden dat je er dan uit gaat komen?

    1 jaar geleden

     Reageer
  • Chris

    Mooi, inderdaad, en mogelijk kun je het nog extremer maken: ontvang ze met confetti, slingers, groot enthousiasme. Als oude vrienden. Mogelijk kun je een paar actrices inhuren hiervoor?

    2 jaren geleden

     Reageer
  • Annelies

    reageer met liefde/vriendelijkheid/saamhorigheid op agressieve/vervelende/boze reacties van een ander ongeacht de situatie. Deze reactie wordt waarschijnlijk niet verwacht en zal een andere tegenreactie geven. Mogelijk helpt dit om uit de impassen te komen. Succes.

    2 jaren geleden

     Reageer
  • AA

    Geef ze elke keer als ze komen een burger, patatje, mayo en een drankje. Verwelkom ze. Ze gaan dit zien als een 'verdien-model'. Na verloop van tijd geef je ze minder en uiteindelijk niets meer. Waardoor ze niets meer verdienen en hun interesse in het komen verliezen.

    2 jaren geleden

     Reageer
  • Yoko

    * Maak contact met een van hen, een sleutelfiguur. Hij zal de groep beïnvloeden. * Geef een van hen een baan * Betrek het lokale jongerenwerk * Blijf altijd heel beleefd en vriendelijk

    2 jaren geleden

     Reageer
  • Bo L.

    Probeer je restaurant minder toegankelijk te maken voor deze hangjongeren, dit zal ze op termijn afschrikken en zullen ze vertrekken. Acties om hen voor schud te zetten heeft natuurlijk geen zin en zal dit probleem alleen maar verergeren. Desnoods kun je een sollicitatie ophangen om er te komen werken. Jij hebt er een nieuwe collega bij die je hopelijk goed helpt en hij ziet in dat je hem een kans geeft voor een baan.

    2 jaren geleden

     Reageer