Graffiti trein
omdenker

Graffiti op treinen

Het verwijderen van graffiti op treinen kostte spoorwegmaatschappij NMBS afgelopen jaar 2,8 miljoen euro. Volgens @Koepee is dit kostbare probleem om te denken. Maar hoe? Wij hebben jullie vorige week op Twitter en Facebook om reacties gevraagd, en kregen er een hoop binnen. 

Er werden verschillende oplossingen aangedragen voor het probleem, maar gelukkig ook een aantal echte omdenkers.

Oplossingen

Erg vaak werd voorgesteld om een muur, bord, speciale trein of brug aan te wijzen als legale graffiti spot.

Ook anti-graffiti coating, folie of speciale zeep wordt een aantal keer genoemd. Het voorbeeld van New York in de jaren ’80 wordt aangehaald: elke dag de graffiti verwijderen geeft de kunstenaars minder eer van hun werk, waardoor ze stoppen. Dit is alleen niet echt het probleem omarmen, wat je bij omdenken natuurlijk wel doet.

Omdenkers

Hennie en Johan zien de graffiti op treinen duidelijk wel als een kans: de extra laag verf biedt extra bescherming aan de trein. Ook zou er reflecterende verf gebruikt kunnen worden, om ’s avonds dieren af te schrikken.

Volgens onder andere Bart is het tijd om lelijke graffiti mooi te gaan vinden. Treinen worden gratis musea!

Seb en Remco zien het probleem, zonder er iets aan te veranderen, al als een kans:

“NMBS creëert voor 2,8 miljoen euro aan werkgelegenheid.”
“WW met 2,8 miljoen terug gebracht door schoonmaak treinen!”
Veel mensen denken aan een wedstrijd: geef artiesten de tijd en ruimte om hun mooiste creatie te spuiten, ze vragen immers om aandacht. Stel hierbij de voorwaarden: het logo van de spoorwegmaatschappij moet zichtbaar zijn en de ramen doorzichtig. De prijs voor de winnaar kan bijvoorbeeld een studiebeurs voor een kunstacademie naar keuze zijn. Werk met de artiesten samen, gebruik ze en kom samen tot prachtige creatieve treinen.

Al deze Omdenkers zullen we als bedankje voor hun mooie reacties een exemplaar van Omdenken in communicatie opsturen.

Opvallend

Jacco Baars laat zien hoe grappig graffiti op een Arriva trein eigenlijk kan zijn:

Graffiti op treinen

Een creatieve reactie die ons opviel kwam van Eduard:

Kun je het niet gewoon overspuiten dan? Of de trein voorzien van een enorm whiteboard-achtig oppervlak? Prijzen uitreiken voor de mooiste graffiti? In de hoop dat dat die gasten stimuleert om van treinen kunstobjecten te maken.

Of je kunt altijd als je de trein stilzet de hele trein onder hoogspanning zetten, dan leer je het ook gauw af om er aan te zitten. Maar dat is wel een beetje bruut 😮 

Hoogspanning, daar hadden we nog niet aan gedacht… 😉

Meer lezen

Alle reacties lezen? Bekijk de Storify.

  •  
     
     
       
  •  
     
       
       
  • Anoniem

    Gewoon laten staan, onderling geld de ongeschreven regel dat je niet over de kunst van de ander kalkt...stukje wederzijds respect enzo. En als je in de trein zit zie je het toch niet. Komt ie met 120km per uur langs... dan ook niet.

    8 maanden geleden

     Reageer
  • John

    Deel alle 'kunstwerken' op internet in een magazine, maak en reportage over grafitispuiters.. zet ze in t het zonnetje en nodig ze overdag uit om een enkele wagon in de verf te zetten.. t bijzondere, t stoere, t opvallende en de t mag niet factor zijn er dan af en t wordt vanzelf minder.. De vraag is dan natuurlijk wat t volgende object is..

    8 maanden geleden

     Reageer
  • Alex

    Een paar unieke graffiti treinen laten rijden door Nederland. Trein op een locatie zetten waar ze onder voorwaarden hun gang kunnen gaan. Maak er een bijzondere unieke gebeurtenis van.

    8 maanden geleden

     Reageer
  • Jonathan

    Treinen 24 uur per dag laten rijden, dat scheelt waarschijnlijk al (schoonmaak)geld en levert nog geld op ook, dit van de reizigers buiten de reguliere uren.

    8 maanden geleden

     Reageer
  • André

    af fabriek een graffiti tag kunnen kiezen of eigen graffiti spuiters in dienst nemen.

    8 maanden geleden

     Reageer
  • LekkerSnel

    Maak per treinstel een klein vlak beschikbaar waarbinnen 'ge-grafiti'd' mag worden. Daarbuiten nog steeds (en strenger) strafbaar: tast uiterlijk trein niet aan, blijft gelden dat men andermans bezit moet blijven (leren) respecteren, geeft toch ruimte voor de artestieke exhibitionisten en geef ze zelfs de mogelijkheid treinen zich 'toe te eigenen', van hun eigen 'label' te voorzien zonder dat de gewone man met regenboogkleurig, opdringerig vervoer wordt opgezadeld onder het mom 'dat moet toch kunnen'.

    8 maanden geleden

     Reageer
  • Anoniem

    Graffiti verwijderen van treinen levers 2.8 miljoen euro aan salaris op.

    8 maanden geleden

     Reageer