Afwasstress
omdenker

Afwasstress

Rebecca heeft op het werk een probleem met afwassen en opruimen. Het komt er op neer dat steeds dezelfde mensen de rommel van anderen opruimen en dat ze samen vast zitten in een patroon. Afwasstress! Ze wil graag jullie hulp bij het omdenken van dit probleem. Denk jij met haar mee?

Rebecca legt de situatie uit:

Op mijn werk is een situatie ontstaan waar velen van ons denk ik mee bekend zijn. Het afwas- en opruimprobleem. Bepaalde collega’s ruimen stelselmatig hun kopjes, bordjes, bestek en verpakkingen niet op, maar plaatsen deze bijvoorbeeld OP het aanrecht, in plaats van IN de vaatwasser. Het komt hiermee in een openbare, publieke ruimte te staan. Andere collega’s ruimen vervolgens de rommel op.

Een omdenkstrategie zou kunnen zijn: stoppen met opruimen. Uiteindelijk zijn de kopjes op en gaan de rommelcollega’s wel aan de slag. Het probleem dat daar echter bij ontstaat is dat de werknemers die gasten moeten ontvangen in deze ruimte, geen slechte indruk willen maken op de gast. Dus wat doen ze: ze ruimen de rommel van hun collega’s op (en houden hiermee het probleem in stand, waar ze zich ook van bewust zijn). Zij balen hier echter wel flink van: elke dag andermans rommel opruimen is geen pretje. Mailtjes en besprekingen: niets lijkt tot nu toe te helpen. Hoe kunnen zij dit omdenken, zonder dat de gasten gillend wegrennen? Graag jullie hulp!

Hebben jullie ideeën over hoe Rebecca het vastdenken kan doorbreken? Hoe kom je uit deze vicieuze cirkel? Is dit probleem om te denken? Kan ze van het probleem de bedoeling maken? Misschien heb je zelf wel een vergelijkbaar probleem gehad op je werk of thuis. Hoe ben je daar mee omgegaan? We horen het graag!

  • Anoniem

    Leuke glazen spaarpot waar je je naam in mag stoppen als je andermans (of je eigen) troep hebt opgeruimd. De gene die het eind van de maand zijn naam er het meest in heeft zitten heeft gewonnen. Dan weet je ook gelijk wie er niet tussen zit :)
     Reageer

    1 maand geleden

  • Maarten Taal

    Deze blog delen met alle collega's van de desbetreffende afdeling en ze vervolgens zelf het antwoord laten geven. Je geeft aan dat het idee met de meeste stemmen een klein prijsje krijgt. Vervolgens dit idee uitvoeren. Het gaat om acceptatie. Als medewerkers zelf de oplossing of het idee aandragen zijn ze gemotiveerd om dit idee ook te laten slagen. Doordat je het idee met de meeste stemmen kiest heb je ook direct draagvlak. Succes!
     Reageer

    1 maand geleden

  • Anoniem

    Servies en bestek voorzien van naam...
     Reageer

    1 maand geleden

  • Linda

    Dit is inderdaad een heel herkenbaar probleem. Ik heb een tijd in een studentenhuis van 30 gewoond waar exact dit gebeurde, maar met smeriger rommel. Wat in ieder geval niet werkt is elkaar achter de broek aanzitten, dat levert alleen maar ergernissen en frustraties op. Je kunt overwegen een keukenrooster in te stellen, dat een (of twee) iemand per week verantwoordelijk is voor de keuken, en na de pauzes de vaatwasser inruimt en 's ochtends weer uitruimt. Dit werkt mijns inziens volgens het zelfde principe als het "toeschouwer bij een ongeluk"-principe; als je verwacht dat iedereen meehelpt komt niet iedereen in actie.

    2 dagen geleden

     Reageer
  • Machiel

    Zet om . Van ruim het niet op. Laat het staan voor morgen. 1e stap. Iedereen ziet het en kans is groot wordt besproken in team vergadering. 2e stap zet bordje neer op aanracht . Opgeruimd geest kopjes schoon bedrijfslogo .

    3 weken geleden

     Reageer
  • Veerle

    Als omdenken wil zeggen het probleem accepteren, dan is het een kwestie om van de afwas geen hindernis maar een kracht te maken. Bijvoorbeeld een grote poster met het logo van het bedrijf met een ludieke slogan: Wij hebben niets te verbergen! (Dus ook geen vuile (af)was...) Of: wij gaan voor 100% transparantie! Of: vuile vaat, propere (schone) handen. Of: de tijd die we besparen op afwas besteden we 100% aan u!

    3 weken geleden

     Reageer
  • Corina

    Prop het in een kastje, en Zer het n et bezoek weer terug. Zodat de rommel de rommel blijft en de veroorzaker zich ook "hopelijk" gaat ergeren

    3 weken geleden

     Reageer
  • Rosanne

    De oplossing zou kunnen zijn om ieder zijn eigen servies ect te geven. Bv een ander motief of kleur, hierdoor kun je precies zien wie er niet meewerkt en deze persoon er direct op aanspreken. En andere oplossing zou kunnen zijn om een schoonmaak rooster te maken zodat ieder een dag de taak heeft de vaatwasser te doen, wederom maakt dit het makkelijker mensen persoonlijk aan to spreken op hun nalatigheid

    3 weken geleden

     Reageer
  • tanja

    Maak een hoge hoed met briefjes met daarop de namen van de collega's waar het om gaat. Trek om beurten een naam en maak een lijst op datum. Eerlijk verdeeld en diegene wiens naam bij de datum staat heeft "corvé".

    4 weken geleden

     Reageer
  • Paulina

    Jullie kennen mijn Smartplates zeker nog niet :-) Nooit meer bordjes als vuile vaat. Gewoon een flinke stapel "duurzame" papieren bordjes met de ondersteuning van Smartplates en men ruimt met plezier zijn eigen rommel op. Grote kans dat er een discussie op gang komt waar deze vandaan komen :-) Nu alleen de kopjes nog.

    4 weken geleden

     Reageer
  • Roos

    Ik denk dat het probleem niet in de situatie zit, maar in de manier waarop jij er tegenaan kijkt. Jij vindt het vervelend dat de vuile vaat er staat, de meeste collega's lijken daar geen last van te hebben. Als je jouw houding nu eens omdenkt en van het opruimen een zinvol moment voor jezelf maakt, waarin je je tijdens het inruimen van de vaatwasser bijvoorbeeld voorbereidt op een gesprek?

    1 maand geleden

     Reageer
  • Mirjam

    Wij hadden precies hetzelfde binnen ons bedrijf. Vaak over gesproken, maar zonder resultaat. Bij ons is het probleem inmiddels opgelost. Hoe we dat aangepakt hebben? Een ouderwets corvee rooster! We hebben het ingedeeld op afdeling en onderling bepalen ze zelf wie er aan de beurt is om de kopjes van het aanrecht in de keuken en de kantine op te ruimen. En het werkt omdat de directe collega's elkaar helpen het schoon en netjes te houden. Wie weet werkt dit voor jullie ook? Succes!

    1 maand geleden

     Reageer
  • Elselien

    Mogelijkheden: geef iedereen in het bedrijf precies 1 beker met daarop zijn naam. Gasten krijgen een blanco beker of met naam gast. Zo is voor iedereen duidelijk wie de niet afwassers zijn. Maak in de keuken op het aanrecht een krat/ dienblad met een bordje: 'ik ben te lui, maar wil 1 van jullie mijn servies in de vaatwasser zetten?' Of een bordje:' hier de afwas plaatsen'

    1 maand geleden

     Reageer