Kluis

Er is veel kritiek op hoe Google en Facebook omgaan met de privacy van gebruikers. Die verkopen informatie van particulieren immers door aan bedrijven. Maar deze schending van de privacy biedt ook mogelijkheden.

Voor elke unieke Googlegebruiker betalen adverteerders 24 dollar. Hier ligt een kans voor particulieren, zo dacht het bedrijf Personal. Het ontwikkelde virtuele online kluizen om gebruikers de controle over hun eigen gegevens terug te geven en daar, als ze dat willen, zélf aan te verdienen.

In de online kluizen van Personal kun je alles over jezelf kwijt: je favoriete wijn, je vakantiedagen, maar ook je creditcardnummers en je allergieën. Het zijn een soort lades waarmee je je eigen leven tot in detail digitaal organiseert. Je kunt zelf kiezen wat je daarvan verhandelt aan bedrijven, in ruil voor geld of voor jou relevante aanbiedingen.In plaats van privacyschending en advertentieverkoop te zien als iets waartegen gevochten moet worden, maak je er juist gebruik van en doe je er zelf je voordeel mee.

Overigens moet er bij deze oplossing wel een kanttekening worden gezet.Want door jouw gegevens in een digitale kluis te stoppen, geef je ze eigenlijk alsnog uit handen. Namelijk aan het bedrijf dat de kluizen aanbiedt.

Pam van der Veen
april 2012

Met dank voor de tip aan Joyce Senders
Bron; NRC Next, Bits of Freedom

 

  •  
     
     
       
  •  
     
       
       
  •  
     
     
       
  •