IKEA-oprichter Ingvar Kamprad had last van dyslexie. Hij haalde voortdurend cijfers door elkaar en dat bleek in zijn werk nogal lastig. Hij was inmiddels al aardig succesvol met het verkopen van meubels en had al het briljante idee gehad om ze gemonteerd te leveren zodat ze gemakkelijker te vervoeren waren en de prijs van de meubels flink omlaag kon. Maar ja, die artikelnummers bleven hem maar in de weg zitten. Cijfers en Ingvar waren geen match made in Sweden.
Wat doe je dan? Je kunt het oplossen door je taken te delegeren. Je zoekt iemand die dol is op cijfertjes en binnen no time alle artikelnummers uit z’n hoofd kent. Opgelost. Probleem verdwenen. Helemaal prima. Maar niet zo creatief. Ingvar koos dus voor een andere aanpak. Zijn ondernemers-instinct vertelde hem dat er een nieuwe mogelijkheid verscholen zat in dit probleem.
Hij bedacht een systeem dat hij wél kon onthouden: hij gaf al zijn meubels Zweedse namen. En niet zomaar willekeurige namen — nee, zijn nieuwe systeem had een logica waar een boekhouder jaloers op zou worden.
Grote meubels? Zweedse plaatsnamen. Stoelen en tafels? Mannelijke voornamen. Tuinmeubels? Zweedse eilanden. Zo kon hij zich elk product makkelijk voorstellen. Want die namen, die kende hij. Die kwamen uit zijn wereld. Uit zijn leven.
Het resultaat was een systeem dat niet alleen voor hem werkte (want er zijn natuurlijk nog veel meer mensen die niet zo warm worden van artikelnummers), maar inmiddels wereldwijd wordt herkend. Want 002.638.50, 994.965.63 of 802.758.87 zeggen je waarschijnlijk niets. Maar bij de Billy, de Klippan of de Kallax gaat er vast wel een belletje rinkelen.
Wat begon als een beperking, werd een briljant kenmerk van één van de bekendste meubelzaken ter wereld. Doordat Ingvar besloot zijn beperking onder ogen te zien, maakte hij van een ooit lastig probleem in zijn leven een uniek en zeer succesvol kenmerk van IKEA.
Bronnen: DyslexiaHelp en HubPages
Zou jij graag willen dat jijzelf, jouw collega's of jouw medewerkers ook in staat zijn om op een andere manier naar problemem te kijken? Wil je graag leren hoe je de nieuwe mogelijkheden kunt zien?
We komen graag langs bij jouw organisatie met onze Omdenkshow. Onze trainers en acteurs verzorgen dagelijks incompany trainingen en shows. De ideale mix tussen leren en inspireren. In een wervelend tempo, met onvoorstelbaar veel voorbeelden en precies de goede dosis humor en interactie is iedereen van begin tot eind betrokken.
Iedere zondag lees je op deze website een Omdenkverhaal. Kom je zelf zo'n verhaal tegen? Bijvoorbeeld in de krant, op je werk, thuis of online. Of heb je zelf iets omgedacht dat perfect past tussen alle Omdenkverhalen op deze website? Laat het ons dan vooral weten, want we zijn altijd op zoek naar fraaie voorbeelden. Mail jouw verhaal of tip naar contact@omdenken.nl. Dank je wel!