zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Vanity sizing

07-08-2013
Close up of unrecognizable female customer looking 2024 03 15 16 42 54 utc min

Een paar kilo afvallen. Wie wil dat niet? Veel vrouwen zouden er heel wat voor over hebben om in de winkel bij het rek met ‘small’ en ‘medium’ maatjes te neuzen, of blijmoedig een maatje 36 of 38 af te kunnen rekenen aan de kassa.

Helaas geldt voor talloze dames een omgekeerde trend: naarmate ze ouder worden, komt er elk jaar een streepje op de weegschaal bij. Vervelend. Want hoe goed je er ook uit ziet, een maatje 38 pakt toch nét even lekkerder van het hangertje dan een
maatje 42 of 44.

Daar hebben slimme winkeliers wat op gevonden. Vanity sizing (zeg maar ‘maatvoering voor ijdeltuiten’), ofwel size inflation (maatinflatie). Simpel gezegd: de maatjes 38 wat groter maken. Of de jurkjes in maat 42 een label met ’40’ meegeven.

Het fenomeen speelt vooral in Amerika, waar geen gestandaardiseerde kledingmaten zijn. Daar is het zelfs zo ver doorgeschoten, dat bij sommige merken wat ooit maat ‘12’ wasm inmiddels maat ‘6’ is geworden. Met als gevolg, dat het nodig was om voor de kleinste maten een ‘size zero’ in het leven te roepen….

Ook in de Nederlandse kledingindustrie wordt het slimmigheidje toegepast, vanwege het psychologische effect. Een jurk in maatje 38 kopen geeft een beter gevoel dan een maatje 44. En als je met een goed gevoel de winkel uit gaat, ben je geneigd er vaker terug te komen. Want in die éne winkel slaag je altijd zo lekker in jouw maat. Nou ja, jouw maat…


Laura Koppenberg
23 januari 2012

Lotte Reezigt
07-08-2013
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden