zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Uitverkocht

07-08-2013
Set of different children s toys wooden railroad 2023 11 27 05 16 49 utc min

In de maanden januari en februari zijn de verkopen in speelgoedwinkels traditioneel slecht. Waarom? Simpel. Ouders hebben hun kinderen met kerst de mooiste cadeaus ge­geven, het geld is op, het is kortom wel weer even genoeg geweest. Eerst maar weer eens een tijdje de hand op de knip. Speelgoedwinkels probeerden al jaren te­vergeefs deze dip van de eerste maand van het jaar op te van­gen met spectaculaire acties, maar ze hadden niet of nauwelijks effect. Totdat een grote keten van speelgoedwinkels in Amerika een slinkse aanpak wist te bedenken.

Wat deed de keten? Het management besloot aan het eind van het jaar, ruim op tijd voor de kerstdagen, over­vloedig te adverteren met één specifiek artikel: commercials op televisie, uitstallingen in de etalages en grote foto’s in de kerst­folders. Kinderen vroegen uiteraard aan papa en mama of zij dit prachtige ding met kerst cadeau kregen. Ouders kwamen ver­volgens de winkel in en wat bleek? Het artikel was uitverkocht! Wat een pech, dachten de ouders. Maar het was geen pech. Het was de bedoeling. Het artikel was namelijk vanaf de eerste dag ‘uitverkocht’. Maar dat wisten de ouders niet. En omdat ze niet met lege handen thuis konden komen, kochten ze natuurlijk een ander cadeau. Dit uiteraard tot lichte teleurstelling van hun kinderen. Gelukkig verlangen ouders ernaar hun kroost gelukkig te zien. En dus werd het ar­tikel in januari, toen het ‘opeens’ weer leverbaar bleek, alsnog aangeschaft. Tot blijdschap van de kinderen. En de speelgoed­winkels. Voor hen betekende het dubbele omzet.

Nagekomen mededeling.
Overigens. Deze commercieel mogelijk effectieve, maar ethisch nogal onverantwoorde truc is inmiddels door de Amerikaanse wet- en regelgeving verboden. Het is in Amerika tegenwoordig strafbaar reclame te maken voor artikelen die niet leverbaar zijn.


Berthold Gunster
Huh?! De Techniek van het Omdenken

Lotte Reezigt
07-08-2013
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden