Een journalist van het 8-uur journaal interviewt een boze man van een vereniging voor het midden- en kleinbedrijf. De man staat naast een vrachtwagen met een grote, witte aanhanger voor het hoofdkantoor van Interpay in Utrecht. Op de zijkant van de vrachtwagen staat in grote zwarte letters gekalkt ‘1.000.000 euro’.
De geïnterviewde beklaagt zich over de tarieven die Interpay in rekening brengt voor het pinverkeer in winkels en supermarkten. Volgens zijn vereniging factureert Interpay minimaal 1 miljoen euro per jaar meer dan nodig. Vandaar. De actie van de vereniging is dermate effectief dat het 8-uur journaal er mee opent. Het persbericht van Interpay, waarin zij uiteenzetten dat zij in vergelijking met andere Europese landen relatief juist goedkoop zijn, wordt door de nieuwslezer slechts terloops en opgemerkt.
Hoe had Interpay ook kunnen reageren? De directeur had zijn secretaressen onmiddellijk naar de Praxis moeten sturen met de opdracht: “Koop een brede sneeuwschep, een bats, en een witte overall, kom zo snel mogelijk terug.” Vervolgens had hij zich in de overall, breed lachend en leunend op de bats moeten laten filmen voor het 8-uur journaal, met als quote: “Als ze hier geld op de stoep storten, dan schep ik het eigenhandig naar binnen.”
Daarna zou hij voldoende tijd gehad hebben, om zijn kant van het verhaal genuanceerd naar buiten te brengen.
Berthold Gunster