zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Protestlied

07-08-2013
Acoustic guitar closeup with copy space 2023 11 27 05 30 53 utc min

Countryzanger Dave Carroll zou met zijn band naar een optreden vliegen. Vlak voor het opstijgen zag hij door het raampje hoe een muzikantennachtmerrie zich aan hem voltrok: het grondpersoneel gooide met zijn gitaar. Zijn geliefde Taylor gitaar van 3.500 dollar.

‘Oh my God, they are throwing guitars out there!’ hoorde Carroll een van zijn medepassagiers roepen. En inderdaad, het inladen van de bagage verliep niet erg zachtzinnig. De muzikant zag zijn gitaar door de lucht vliegen en op het beton landen.

Bij aankomst op de plaats van bestemming bleek het instrument zwaar beschadigd. Carroll deed zijn beklag bij de luchtvaartmaatschappij, United Airlines, en eiste compensatie. Maar wie hij ook belde, hoeveel brieven hij ook schreef, de vliegtuigmaatschappij ontkende elke verantwoordelijkheid. Men was niet van plan Carroll tegemoet te komen – hij kon fluiten naar welke schadevergoeding dan ook.

Toen hij eenmaal begreep dat hij kansloos was bij United Airlines, besloot de countryzanger zijn pogingen te staken en voor een andere aanpak te kiezen. Hij schreef drie nummers waarin hij het hele verhaal wereldkundig maakte, bedacht er met zijn band de nodige hilarische videoclips bij en zette die op YouTube. Daar werd de United Breaks Guitars Trilogy een daverend succes. Deel 1 had na vijf dagen al 2,5 miljoen hits. Bij concerten schreeuwde het publiek erom zodra de band het podium beklom.

Wat volgde was een heleboel media-aandacht, duizenden e-mails van mensen die zich in Carrolls verhaal herkenden, een enorme toeloop naar zijn website en een snel stijgende verkoop van zijn muziek. Andere luchtvaartmaatschappijen boden Carroll gratis trips aan om te tonen dat zij wél klantvriendelijk waren. En voor de opnamen van deel 2 en 3 van de trilogie bood de baas van Taylor Guitars hem twee gitaren aan om te gebruiken.

Sinds United Breaks Guitars zijn Carroll en zijn band heel wat beroemder dan voorheen. Daarvan zijn ze zich terdege bewust. Hun satirische aanklacht tegen de schending van consumentenrechten vond massaal weerklank. ‘Dankzij deze creatieve uitlaatklep heb ik mensen uit de hele wereld samengebracht,’ zegt Carroll dan ook. ‘Bovendien hebben we ontzettend veel lol gehad bij het maken van de nummers en de video’s Dus: bedankt United Airlines!’

Pam van der Veen
19 januari 2012

(Bron: Frisse Wind, Matthijs Sienot)

Lotte Reezigt
07-08-2013
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden