zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Plofkip

07-08-2013

Afgelopen week bereikte ons een vreemd nieuwsbericht. Volgens supermarktbranch- vereniging Centraal Bureau Levensmiddelen- handel (CBL) wordt er dankzij de campagnes van Wakker Dier tègen de plofkip, meer plofkippenvlees verkocht. Dit blijkt een typisch voorbeeld van vastdenken: een manier van denken waarbij onze eigen `oplossing` van een probleem, het probleem alleen nog maar groter maakt.

PlofkipWat is hier nu precies aan de hand? Wakker Dier vindt dat supermarkten moeten stoppen met het verkopen van vlees van de plofkip. Deze vetgemeste kip heeft een verschrikkelijk leven met nog twintig andere kippen op één vierkante meter. Hij wordt uiteindelijk zo zwaar dat hij `plof` zegt als hij door z`n poten zakt. Wakker Dier voert campagne om een einde te maken aan het verkopen van vlees van deze kippen, onder andere met een reclamespotje waarin supermarkten Albert Heijn en Jumbo en niet goed vanaf komen.

De bedoeling van dit spotje is natuurlijk dat de consument zich bewust wordt van de problematiek rondom de plofkip. Dat goedkoop vlees betekent dat het komt van dieren die een naar leven gehad hebben en dat er alternatieven zijn. Maar wat hoort de consument blijkbaar? Kiloknallers kip bij Jumbo en Albert Heijn! Of zoals een woordvoerster van CBL het verwoordt: `Mensen denken: oja, kip, dat is goedkoop, dan kopen we kip.` En dat was natuurlijk niet de bedoeling van Wakker Dier…

Bedankt voor de tip Ronald Stout en Thijn Jacobs!

Bron: Metronieuws.nl

*UPDATE*

Van verschillende kanten krijgen we te horen dat de uitspraken van het CBL niet gebaseerd zijn op onderzoek. Anderen beweren dat er ondanks het gebrek aan exacte cijfers, toch meer kip verkocht wordt, waaronder de plofkip. Via Twitter stuurde Wakker Dier ons deze column uit de Volkskrant door. Voor ons erg lastig om te bepalen wie er gelijk heeft. Daarom gaan wij graag mee in het voorstel van Femke hieronder: "Helaas wordt dit klakkeloos overgenomen, eerst door Metro, daarna door allerlei andere media.. tenminste.. is dit "helaas"? Of heeft iemand een slim idee om dit misverstand om te denken in het voordeel van de kippen?" Misschien moeten we dit wellicht foutieve bericht juist blijven verspreiden. Er is zowel hier, als op onze social media kanalen in ieder geval een discussie ontstaan over de plofkip en de mogelijke alternatieven.

07-08-2013
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden