In ons boek Lastige kinderen? Heb jij even geluk besteden we een heel hoofdstuk aan autonomie. Als je zelf kinderen hebt of er mee werkt dan weet je ongetwijfeld dat het voor kinderen ongelooflijk belangrijk is om zich autonoom te voelen. Veel lastig gedrag dat kinderen vertonen, is het gevolg van het feit dat ze in opstand komen tegen een voor hun gevoel onnodige en vooral oneerlijke beknotting van hun gevoel van autonomie. Aan de andere kant kunnen kinderen zich, als ze zich in hun autonomie gezien en gewaardeerd weten, vaak zeer zelfstandig en verantwoordelijk gedragen. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je dat kinderen zich autonoom voelen? Vandaag delen we een omdenkverhaal met je dat laat zien dat je kinderen niet alles hoeft te leren, maar dat het soms geweldig goed werkt om ze het zélf te laten ervaren.
We zijn bij het grootbrengen van kinderen namelijk niet alleen. We beschikken over een sterke, onzichtbare
bondgenoot. Hij is elke dag bij ons. Hij zal er ook altijd zijn, wat
we ook doen. Zelfs als we zouden willen dat hij er niet is, is hij
aanwezig. Hij is soms liefdevol, warm en weldadig, maar vaker
genadeloos, onontkoombaar en pijnlijk confronterend. Soms
zullen zelfs wij schrikken van zijn onbuigzaamheid ten opzichte
van onze kinderen. Zijn lessen kunnen hard zijn en als er niet
naar geluisterd wordt, zullen ze harder en harder worden. Net
zolang tot we ze begrijpen. We hebben het hier niet over een religie,
Hogere Macht of spirituele waarheid, we hebben het hier over de
meest helende kracht die er in het leven is, zowel voor kinderen
als volwassenen. Onze krachtigste bondgenoot is De Realiteit.
De dingen zoals ze zijn. De werkelijkheid.
We hoeven onze kinderen niet alles te leren. Ze kunnen zelf leren. We hoeven ze niet eerst in een veilige, beschermde omgeving – op de crèche, op school of thuis – voor te bereiden op de harde werkelijkheid, zodat ze zich er daarna veilig in kunnen bewegen. We kunnen ze zelf laten ervaren wat de gevolgen van hun gedrag zijn. Natuurlijk gaat dat stapje voor stapje en moeten we ze daarin begeleiden en ook wij zullen daarbij moeten leren wat ze al wel en wat ze nog niet kunnen. Zo zal je als ouders van een klein kind, zodra het kan lopen, snel genoeg in de gaten hebben dat het handig is om voorwerpen die ze kapot kunnen maken buiten hun bereik te plaatsen en stopcontacten waar ze hun vingertjes in kunnen steken te beveiligen. Maar als je wilt dat ze leren lopen en rennen, dan hoort af en toe een blauwe knie erbij. Laten we zeggen, zolang ze niet verhongeren, verbranden of anderszins onherstelbare schade ondervinden: niet ingrijpen.
Als het gaat om kinderen kunnen loslaten, is de realiteit de perfecte bondgenoot. Als kinderen iets willen wat je als ‘lastig’ ervaart, kan je het ze verbieden, maar je kan het ook toestaan, zodat
ze in de realiteit kunnen ervaren wat de consequenties van hun
gedrag zijn. Niet uit machteloosheid of rancune – ‘Als je zonodig
op kamers moet, dan ga je maar, maar je hoeft niet huilend op de
stoep te staan, want we laten je er niet meer in’ – maar om het
kind oprecht de ruimte te geven te onderzoeken wat de gevolgen
zijn van zijn of haar gedrag. Met dat bewust laten ervaren van de
consequenties van gedrag kan je bij kinderen al op zeer jonge
leeftijd beginnen, zoals blijkt uit onderstaand verhaal van een
kleuterjuf.
"Elke dag in mijn kleuterklas werd uitbundig gespeeld. Met glanzende ogen en dynamische bewegingen gingen de kinderen op in hun spel. Wanneer ik aankondigde dat we gingen opruimen, dan werd de groep plots lamlendig en zat met de duim in de mond moe te zijn. In een kringgesprek vroeg ik ernaar. Schrander zei de klassenoudste: 'Ja juffie, maar opruimen is zooo stom. En niet nodig. Want straks spelen we weer.' Deze overweging vond ik het experiment waard. Misschien had het kind gelijk. En dus ruimden we vanaf dat moment niet meer op. De eerste dagen waren de kinderen opgetogen en loodsten hun geschrokken ouders via erg smalle paadjes door de zooi. We konden geen kring meer maken door ruimtegebrek. Als een sneeuwruimer moest je je begeven van de ene naar de andere plek. Zelfs mensen van buiten de school kwamen kijken! Maar na vier dagen begonnen kinderen vanzelf op te ruimen. Ze waren klaar met de troep en sindsdien hoorde ik deze groep nooit meer een weerklank uiten, wanneer ik af en toe voorstelde, dat we met z'n allen gingen opruimen."
Kinderen en jongeren kunnen vaak verrassend goed reflecteren op hun gedrag. Dat hoeven wij niet voor hen te doen. Als we ons er niet te veel mee bemoeien, hoeven wij hun niet te vertellen wat wel en niet werkt, maar zullen ze dat op hun eigen manier doen. Door hun grenzen en mogelijkheden te mogen onderzoeken, zullen zij zichzelf kunnen opvoeden. En dat doen ze vaak stukken beter dan we denken. Zelfs al op zeer jonge leeftijd.
In ons boek over omdenken in opvoeding en onderwijs lees je nog veel meer over autonomie en kinderen en hoe je daar mee om zou kunnen gaan om het opvoeden net even wat vlekkelozer te laten verlopen.
Onze visie op kinderen? Stop met ze op te voeden. Het is vastdenken: kijken naar wat er niet is en wel zou-moeten-zijn. Van een probleem een ramp maken. Denk het om. Maak van een probleem een mogelijkheid. Hoe? Simpel. Door te kijken naar wat er is en wat er zou-kunnen-zijn. Van een gebrek een talent maken.
Voor alle ouders, onderwijzers, jeugdleiders, trainers, verzorgers, ooms, oma’s, peuterleiders, docenten, oppassers, opa’s, badmeesters, hopmannen, kinderartsen, mentoren, gezinsvoogden, peetooms en -tantes, akela’s, gidsen, kinderrechters, huisartsen, orthopedagogen, gezinsbegeleiders, tantes, jeugdzorgmedewerkers, pleegouders en alle anderen die lastige kinderen en pubers een warm hart toedragen.
Boek de 'Lastige kinderen? Heb jij even geluk! Show'. Dé show die iedereen in het onderwijs en de wereld van de opvoeding gezien moet hebben. Inspirerend, ontroerend en ontregelend. Nog nooit was leren zo aangenaam… En er wordt gegarandeerd ook veel gelachen.
meer informatieIedere zondag lees je op deze website een Omdenkverhaal. Kom je zelf zo'n verhaal tegen? Bijvoorbeeld in de krant, op je werk, thuis of online. Of heb je zelf iets omgedacht dat perfect past tussen alle Omdenkverhalen op deze website? Laat het ons dan vooral weten, want we zijn altijd op zoek naar fraaie voorbeelden. Mail jouw verhaal of tip naar contact@omdenken.nl. Dank je wel!
Wil je geen enkele moeite hoeven doen om ieder week ons omdenkverhaal te lezen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en je vindt iedere zondagochtend een grappig, creatief of inspirerend verhaal in jouw mailbox.