zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Ondergronds

07-08-2013
Working tables with computers and laptops in busin 2023 11 27 05 02 48 utc min

Stel je wilt een nieuw product, een nieuwe procedure of een idee in je eigen organisatie doorvoeren, hoe zou je dat kunnen aanpakken? De geijkte weg is dan dat je een voorstel doet, bij voorkeur op papier, en dat het voorstel dan door de belanghebbenden besproken wordt. Wat is waarschijnlijk het effect? Dat het voorstel allerlei argumenten ontmoet, die op hun beurt weer met nieuwe argumenten worden becommentarieerd en dat je idee zo van het kastje naar de muur geëvalueerd wordt. Ik heb gezien dat met zo’n aanpak 9 van de 10 nieuwe ideeën sneuvelen. Hoe goed een idee namelijk ook is, de uitkomst is per definitie onzeker.

Zo ben ik een tijd geleden gevraagd een opzet te maken voor een beheerstool voor de hele afdeling. Ik liet mijn plannen keurig in tussenstappen reviewen. Wat was het gevolg? Het idee werd nooit verwezenlijkt! Iedereen had er namelijk wel iets ´verstandigs´ over te zeggen. Bij een volgend project koos ik voor een tegenovergestelde aanpak. Het ging dit keer om een tooltje in MS Acces. Zodra ik mijn idee had uitgewerkt, verzamelde ik een klein clubje gelijkgestemden. Wat gingen we doen? We gingen meteen aan het werk! We gingen het gewoon maken. Zonder toestemming. Mocht dat? Nee, officieel niet. We deden ´t ondergronds en half illegaal.

Pas toen het idee rijp genoeg was om de test der werkelijkheid te doorstaan, hield ik een officiële presentatie. Wat was de uitkomst? Het idee werd zonder slag of stoot aangenomen! Logisch. Nu simpelweg bleek dat het idee werkte, was er geen enkel argument meer waarom het er niet zou moeten komen. Wel vroeg men mij of ik er nog even een notitie over wilde maken. Uiteraard vond ik dat geen enkel probleem. Deze notitie was namelijk niet een voorstel om het idee te mogen gaan verwezenlijken, het was de beschrijving van een idee dat reeds verwezenlijkt wás.

Bron: Johan de Jong


Noot Berthold. Johan de Jong`s bijdrage is een mooie illustratie van het welbekende adagium: `Beter vergiffenis vragen achteraf, dan toestemming vantevoren.` In veel bedrijven wordt dit mantra blijmoedig door het management gepredikt. Op zich prima. Totdat er iets ernstig fout gaat, uiteraard. `Waarom had je dat dan ook niet even overlegd?!` Tja ...

Lotte Reezigt
07-08-2013
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden