Vandaag een omdenkverhaal over meebewegen. Een van de meest belangrijke vaardigheden om te kunnen omdenken. Want ‘ja’ zeggen, meebewegen met wat er is, leidt in de meeste gevallen tot een houding van gulheid, hartelijkheid en overvloed. Juist als het gaat om de alledaagse dingen, kan dat tot verrassende situaties leiden.
Det, lerares kunstvakken op een middelbare school, maakte dit jaren geleden mee. Zij toonde ze een sterk staaltje improvisatie en meebewegen op het moment dat er zich een probleem voordeed. Zij bezit de kwaliteit om in een lastige situatie onmiddellijk de feiten te accepteren en daar iets mee te doen. Dit werkt natuurlijk niet altijd zo mooi als in dit voorbeeld, maar voor Det pakte het heel goed uit.
Ons brein heeft namelijk altijd verwachtingen over hoe het hoort. Hoe de werkelijkheid zou moeten zijn, hoe leerlingen zich horen te gedragen. Dat is niet erg, dat is nou eenmaal hoe het werkt. Totdat de dingen ánders gaan dan wij hadden bedacht. Ons brein heeft dan de neiging in de groef te blijven hangen van het oude plan. Op zo'n moment kun je boos worden, je kunt ook proberen er wat van te maken. Onderstaande verhaal van Det is daar een mooi voorbeeld van. Soms is plan B zóveel beter dan het oorspronkelijke plan dat je niet eens meer terug zou willen...
Ik geef les op de middelbare school en heb een lokaal met een deur naar een grasveld en uitzicht op paarden en maisvelden. Zes jaar geleden had ik een leuke klas waarmee ik de randjes van wat kan en mag nog wel eens opzocht. Rob, ouder dan de rest van de klas, had zijn sigaretten op tafel gelegd. Ik liep langs, liet het pakje in mijn zak glijden en zei dat roken niet zo gezond was. De les begon (ik geef de kunstvakken) en moest even kopiëren. Ik kom terug, wil naar mijn bureau lopen en zie in een flits dat die er niet meer staat. De deur naar buiten staat open. Ik loop in een vloeiende beweging door naar buiten en neem plaats achter mijn bureau, onder de boom. Vervolgens is het stil in de klas en hoor ik iemand fluisteren. 'Wat moeten wij nou doen?' 'Tsja, gewoon ook maar hier komen zitten toch?', antwoordde ik. Met veel lawaai werden de tafels en stoelen buiten gezet. Ik sloeg een spijker in de boom, pakte van binnen de klok en hing hem in de boom. Vervolgens hebben we twee weken buiten les gehad.
Blijkbaar heeft de wereld nu een plan met jou!
Nu is dit natuurlijk een prachtig voorbeeld van hoe goed het meebewegen van deze docent uitpakte. Je denkt waarschijnlijk: in mijn situatie/op mijn werk/in mijn klas werkt dit niet hoor. Klopt. Iedere situatie is anders. Maar we kunnen je wel een beetje op weg helpen met de houding die ten grondslag ligt aan meebewegen en omdenken.
Want wat is er precies nodig om ‘ja’ te kunnen zeggen tegen het in de soep lopen van een mooi bedacht plan? In feite moet je je verwachting los kunnen laten om ruimte te scheppen voor iets nieuws. Veel mensen zijn zogenaamde maximizers, mensen die per se het maximale uit een situatie willen halen en tot het uiterste gaan in hun perfectionisme. Daartegenover zijn er de optimizers, degenen die het doen met wat zich aandient en hun oorspronkelijke plan durven te laten varen. We zeggen expres durven, want er is moed voor nodig om de prijs te betalen voor het laten varen van je ideaal georganiseerde plan.
Dus geef vanaf nu jezelf als het even anders loopt de opdracht te stoppen met vasthouden aan hoe het had moeten zijn en stel je dan open voor hoe het zou kunnen zijn. Jij had een plan met de wereld? Hoera. Blijkbaar heeft de wereld nu een plan met jou! Wie ‘ja’ zegt, beleeft avonturen die geen mens van tevoren kan bedenken. Had kunnen bedenken. En laten we wel wezen: het niet- bedachte avontuur is natuurlijk het échte avontuur.
Werk jij net als Det met kinderen en wil je met jouw organisatie leren omdenken? Dan kan! We hebben een nieuwe show, speciaal voor iedereen die wil leren omdenken in onderwijs en opvoeding.
Boek de Lastige kinderen? Heb jij even geluk! Show. Dé show die iedereen in het onderwijs en de wereld van de opvoeding gezien moet hebben. Inspirerend, ontroerend en ontregelend. De show draait om de vraag hoe je ogenschijnlijk lastig gedrag kunt omdenken tot constructief gedrag; constructief voor zowel de volwassene als het kind zelf.
Iedere zondag lees je op deze website een Omdenkverhaal. Kom je zelf zo'n verhaal tegen? Bijvoorbeeld in de krant, op je werk, thuis of online. Of heb je zelf iets omgedacht dat perfect past tussen alle Omdenkverhalen op deze website? Laat het ons dan vooral weten, want we zijn altijd op zoek naar fraaie voorbeelden. Mail jouw verhaal of tip naar contact@omdenken.nl. Dank je wel!
Wil je geen enkele moeite hoeven doen om ieder week ons omdenkverhaal te lezen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en je vindt iedere zondagochtend een grappig, creatief of inspirerend verhaal in jouw mailbox.