zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Kweenie

07-08-2013
6512730948

Overtuigend overkomen is een kunst op zich. Het antwoord op een vraag niet weten, is daarbij uit den boze. Zou je denken. Maar het tegendeel is waar.

Weinig werkt zo goed voor je overtuigingskracht als wanneer je het antwoord op een vraag een keer níet weet. Het maakt je juist overtuigender! Mits je het goed aanpakt, natuurlijk.

Hoe doe je dat dan? Welnu: je geeft gewoon eerlijk aan dat je het een heel goede vraag vindt waar je niet direct een antwoord op hebt. Betrouwbaarheid is namelijk een belangrijke pijler onder overtuigingskracht. Doordat je open en bloot zegt iets níet te weten, zal de ander dat ook vertalen naar de antwoorden die je wél gaf. Die zullen wel kloppen, want daarvan was je overtuigd genoeg om ze te geven. Bonuspunten op betrouwbaarheid!

Aan betrouwbaarheid gewonnen, mooi, maar er is nog meer te winnen! Vraag door: “Kun je me meer vertellen over de achtergrond van je vraag?” En vraag door tot je het naadje van de kous weet. De ander zal dan meer informatie verstrekken. De winst is dat jij meer tijd en informatie krijgt om het goede antwoord te vinden én –bijvangst – de gespreksbalans verbetert.

Maar wat als je het dan nóg niet weet? Geen punt: geef aan dat je het even wilt laten bezinken en er later op terug zult komen, zodat je dan een gedegen antwoord kunt geven. Hup! Wéér een betrouwbaarheidsbonus!

In de praktijk waarderen mensen het dat je de tijd neemt voor een gedegen antwoord. Het is voor hen een belofte dat er iets heel goeds aan zit te komen. En… dat komt van jou, degene die overtuigd genoeg is van zijn kunnen om eens niet te antwoorden! Als dát niet overtuigt!

Ludo Ansems, Debatrix
Oktober 2012 

Bron: Debatrix

07-08-2013
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden