zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Kodak

07-08-2013
Miniature group of people photographer figures wit 2023 11 27 05 33 22 utc min

George Eastman had een roeping: hij wilde camera’s maken, die betaalbaar waren voor elke Amerikaan. Op 4 september 1888 registreerde hij het handelsmerk Kodak en vroeg hij patent op zijn eerste camera aan. Dit toestel had een vaste lens, kon 100 opnames maken met een filmrol en had slechts twee knoppen: een om af te drukken en een om door te draaien. Het ontwerp had echter één probleem: om het zo goedkoop mogelijk te houden, moest de filmrol in de fabriek verwisseld worden.

Uiteraard had Eastman liever een mechanisme ingebouwd, waarbij de gebruiker de film zélf kon verwisselen. Helaas bleek dat technisch ingewikkeld en dus te duur voor massaproductie. Het gevolg? Elke keer als de rol vol was, moest de fotocamera in zijn geheel naar de fabriek opgestuurd worden. Zodoende had Eastman een lastig probleem: hoe kon hij zijn toekomstige klanten camera`s verkopen, die ze bij elk vol rolletje naar de fabriek zouden moeten sturen?

Eastman brak zich het hoofd over dit technisch niet op te lossen dilemma en vond een creatieve uitweg: hij bedacht een slogan waarbij hij van dit tekort van de camera tot zijn kracht probeerde te maken. Wat was die leus? ‘You press the button, we do the rest.’

Zijn ingeving bleek uiterst succesvol. Je moet bedenken, fotografie was in die tijd nog een soort magie. Er kon onderweg van alles misgaan. De leus van Eastman vervulde de reële behoefte van consumenten hierbij geholpen te worden. En zo werd Kodak binnen de kortste tijd de grootste foto- en camerafabrikant. Niet ondanks, maar dankzij de ‘noodzaak’ dat mensen hun camera op moesten sturen.


Berthold Gunster
Bron: Bill Bryson, ‘Made in America`, 1998
.


Overigens. De leus van Kodak is om meer dan één reden bijzonder. Omdat hij zo duidelijk de relatie tussen klant en leverancier uitlegt (‘wat doen wij voor u?’), wordt hij door marketing deskundigen gezien als één van de beste slogans ooit.

Lotte Reezigt
07-08-2013
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden