zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Inburgeren

07-08-2013
2076435918

Bij ons op het Friesland College hebben we een andere methode ontwikkeld om vluchtelingen de Nederlandse taal te leren. In plaats van de traditionele manier van lesgeven, waarbij de docent alles uitlegt, worden onze cursisten zo snel mogelijk in het diepe gegooid.

Ze krijgen meteen aan het begin te horen dat ze zich een week later moeten voorstellen aan de rest van de groep. In het Nederlands. Een nogal heftige opdracht, want dat spreken ze natuurlijk niet of nauwelijks. Vervolgens mogen ze zelf bedenken hoe ze dat willen aanpakken. De docent is er wel, maar helpt alleen als alle andere middelen uitgeput lijken. Zo leren de studenten zelf aan het werk te gaan. Het daagt ze uit, ze krijgen zelfvertrouwen en ze nemen initiatief.

Zo was er eens een leerling die wilde weten hoe het zat met voltooid deelwoorden, de ge-woorden. Die gaf een week later een presentatie over het voltooid deelwoord! We moedigen cursisten ook aan om elkaar te corrigeren, in plaats van dat de correctie alleen door de docent plaatsvindt. Zo wordt elke les iemand als taalpolitie aangewezen. Traditioneel onderwijs is geneigd onder de grens van hun kunnen te gaan zitten, wij gaan er juist boven zitten. Dat het werkt kunnen we inmiddels met cijfers onderbouwen. Waar andere scholen 600 lesuren nodig hebben om een niveau vooruit te gaan, hebben wij slechts 120 lesuren nodig.


Docent ROC
Ja, maar ik ben wel leraar

07-08-2013
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden