zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Illness of wellness?

07-08-2013
9567421803

Gerard van Grinsven maakte internationaal carrière als hotelier. Hij opende wereldwijd onder meer twintig Ritz Carlton Hotels. En nu is hij hoofd van het Henry Ford West Bloomfield Hospital in de VS. Hij heeft het concept ziekenhuis omgedacht tot hotel.

In een ziekenhuis checken mensen in, ze blijven slapen, krijgen eten en willen een schone, opgeruimde kamer. Net als in een hotel dus. Het verschil is dat de mensen in een ziekenhuis nóg betere service nodig hebben. Ze zijn ziek, bang en emotioneel, dus ze moeten zich veilig en thuis kunnen voelen. Hoewel ze komen voor een medische behandeling, moeten ze eerder als gast dan als patiënt worden gezien.

Door de nadruk op wellness in plaats van op illness te leggen, kan een ziekenhuis al heel veel bereiken. Met die visie schudt de van oorsprong Maastrichtse hotelier Van Grinsven de medische wereld op. Maak je een ziekenhuis uitnodigend, dan weet de gast/patiënt zich in goede handen en zal zijn stressniveau direct dalen. Met alle positieve gevolgen voor zijn gezondheid van dien. Leg je hem bovendien op een eigen kamer in plaats van op een zaal, dan zal hij zich niet alleen prettiger voelen, maar daalt het risico op infectieziekten ook nog eens met de helft. Door niet op ziekte en narigheid maar op wellbeing te focussen, bevorder je dus het herstel.

Van Grinsven is CEO van één van de meest gastvrije ziekenhuizen in de VS. Het Henry Ford West Bloomfield Hospital zet een nieuwe standaard door de beste klinische zorg te combineren met een optimale service en aandacht voor het geestelijk en lichamelijk welbevinden van de gast/patiënt. In het ziekenhuis lopen zes vriendelijke honden rond waarmee geknuffeld mag worden, er worden massages en gezichtsbehandelingen gegeven, in de hal zijn klassieke concerten en de kamers zijn voorzien van comfortabel meubilair en gratis wifi. Er wordt gewerkt aan een compleet wellness center met sauna´s, overdekt zwembad en fitnessruimte, dat ook gezonde mensen naar het ziekenhuis trekt.

Een van de belangrijkste pijlers van het ziekenhuis is gezonde voeding. De keuken is 24/7 geopend (inclusief roomservice), er wordt gekookt met dagverse, biologische producten en wekelijks is er een boerenmarkt met biologisch geteelde groenten. En omdat gezond eten niet alleen een voorwaarde is voor lichamelijk herstel, maar net zo goed voor het voorkómen van ziekte, strekt de service zich ook naar niet-patiënten uit. De uitgebreide lunch- en dinerkaart trekt dagelijks 250 mensen van buiten naar het restaurant. In het speciale kooktheater wordt kooktraining gegeven aan diabetes- en kankerpatiënten en omwonenden en hun kinderen. En in de inpandige tuinbouwkas met educatietuin zijn alle belangstellende welkom.

Is dit gastvrijheidsconcept ook rendabel, vraag je je af. Het antwoord is: ja. Met alle faciliteiten en services die het ziekenhuis biedt, is het een trekpleister geworden voor de omgeving en boort het steeds nieuwe inkomstenbronnen aan waardoor het financieel resultaat gezond is.

Hier vind je meer informatie en kun je ook foto`s zien van het ziekenhuis


Pam van der Veen
april 2012


07-08-2013
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden