zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Eenzame patiënten bellen

22-04-2018 3 minuten leestijd

Toen Sachin Jain, directeur van de Amerikaanse gezondheidsorganisatie CareMore, hoorde dat in Amerika 60 miljoen mensen eenzaam zijn, besloot hij dat hij daar met zijn organisatie wat aan moest doen. Hij bedacht een simpele interventie met een onbedoeld maar heel interessant bijeffect.

Eenzaamheid is dodelijk

Het klinkt erg heftig, maar het is helaas de waarheid. Ook in Nederland, waar volgens cijfers van het CBS ruim een half miljoen mensen eenzaam is. Uit onderzoek blijkt steeds maar weer dat mensen die veel sociale verbondenheid voelen, ook gezonder zijn. En dat medische ingrepen en medicijnen beter aanslaan bij mensen die geen eenzaamheid ervaren. (Zie bijvoorbeeld dit onderzoek naar de rol van social verbondenheid in de gezondheidszorg.) Eenzaamheid is dus een ziekte en het medicijn is meer persoonlijk contact met mensen.

Eenzame Patienten Bellen Kleiner
We weten dat onze patiënten eenzaam zijn, maar toch behandelen we ze hier niet voor.
Sachin Jain

Gewoon even een belletje

Nu zou dit verhaal verder kunnen gaat met een 'makkelijker gezegd dan gedaan', maar dat geloofde Sachin niet. "We weten dat onze patiënten eenzaam zijn", zegt hij, "maar toch behandelen we ze hier niet voor." Dus bedacht hij een heel simpele interventie. In mei 2017 introduceerde hij bij CareMore de pilot 'Be in the Circle: Be Connected". Het idee is heel simpel: 1.000 patiënten die hadden aangegeven eenzaam te zijn, moesten iedere week opgebeld worden door iemand van CareMore voor een gezellig gesprek. Niet zakelijk, niet medisch, maar gewoon even 10 tot 20 minuten kletsen en echt contact maken met degene aan de andere kant van de lijn.

Veel te veel werk

Er was alleen één probleem bij dit eenvoudige plan: het was veel te veel werk en niemand kon dit erbij hebben. Mensen die in de zorg werken hebben meestal al meer dan genoeg te doen in de uren dat ze werken, dus dit ernaast doen ging niet werken. Daarom werd het geïntroduceerd als vrijwilligerswerk voor de medewerkers van CareMore. Iedereen mocht meedoen, maar niemand was ergens toe verplicht.

De telefoongesprekken lijken op de gezondheid van de patiënten evenveel impact te hebben als medicijnen.

Het resultaat

Het resultaat was erg positief. Aan de pilot deden 200 medewerkers mee. Zij voerden in 7 maanden tijd maar liefst 8.000 gesprekken met 600 eenzame patiënten, voornamelijk ouderen. Volgens Sachin zijn de resultaten "spectaculair". De telefoongesprekken lijken op de gezondheid van de patiënten evenveel impact te hebben als medicijnen. Sachin vertelt: "In tegenstelling tot sommige andere grote problemen in onze maatschappij zoals dementie, hebben we in het geval van eenzaamheid de middelen om het op te lossen. De oplossing, dat zij wij zelf."

Tweerichtingsverkeer

En het grappige is dat deze interventie niet alleen werkte tegen eenzaamheid en de gezondheid van de patiënten aanzienlijk verbeterde, maar ook nog een onverwacht maar heel positief bijeffect had. Sociale verbondenheid is natuurlijk tweerichtingsverkeer! Als de patiënten zich er beter door gaan voelen, dan is de kans groot dat je dat effect ook terug gaat zien bij de vrijwilligers. En dat merken ze bij CareMore ook. Ze kunnen niet met 100% zekerheid zeggen dat het één de directe oorzaak is van het ander, maar het is op z'n minst opvallend te noemen dat de medewerkers van CareMore sinds dit initiatief hun tevredenheid over hun baan en de organisatie beoordelen met een 4 op een schaal van 5. Hiervoor was dat een 3.3. Jain verklaart dit onder andere doordat er ook veel mensen meedoen die normaal gesproken niet zo dicht bij de patiënt staan. Voor hen geeft het werk nu een stuk meer voldoening.

Bedankt voor de tip Claudia!

Bron: Athena Insight

UPDATE - 5 juni 2018
Deze week loopt de actie “Nederland geef gehoor!” van Stichting Sensoor, de landelijke luisterlijn. Zij roepen iedereen op om in zijn eigen omgeving een luisterend oor te bieden. We kennen allemaal wel mensen die vermoedelijk eenzaam zijn. Zoals je in bovenstaand artikel hebt kunnen lezen, maakt dat ene telefoontje of praatje bij de voordeur voor hen echt een verschil. Wees vandaag dat luisterend oor. Lees meer op: www.nederlandgeefgehoor.nl.

Nelleke Poorthuis
22-04-2018
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden

Wist ik van tevoren maar dat ik het achteraf leuk had gevonden.