Telecombedrijf T-Mobile gaat verder onder de nieuwe naam Odido en kondigt dat groots aan op reclameposters in bushokjes door het hele land. "Hallo, wij zijn Odido." staat er te lezen op de kleurrijke posters in de gloednieuwe Odido huisstijl.
Er is alleen één probleem. De huisstijl en kleuren zijn bijna identiek aan die van bloedbank Sanquin. Die ook in bushokjes hangen met hun oproep om bloeddonor te worden. En die deze huisstijl al meer dan een jaar hebben. We kunnen ons voorstellen dat ze bij Sanquin even gebaald hebben. Wat nu? Zo laten? Zou het verwarrend zijn voor mensen of snappen ze wel dat een telecomprovider en een bloedbank niet zo veel met elkaar te maken hebben? Of Odido aanklagen? Mag dit zomaar?
Ze deden niets van dat alles. Ze zagen het probleem maar vervolgens ook de nieuwe mogelijkheden. Op 11 oktober plaatste Sanquin het volgende bericht op al haar social media kanalen:
Hallo Odido, wij zijn Sanquin.
Je weet wel, al heel lang de provider van levensreddend bloed en plasma.
Het viel ons op dat jullie een beetje op ons lijken. Onze clubkleuren en die van jullie.
Maak je geen zorgen, onze donors zijn gewend aan al die kleurenpracht, maar mochten jullie abonnees in verwarring raken, dan zullen we netjes vertellen dat wij niet van internetsnelheid zijn, maar van bloedspoed.
Nu we toch zo op elkaar lijken: laten we samenwerken en jullie abonnees oproepen om donor te worden. Die hebben we hard nodig in Nederland.
We zien het helemaal zitten: "Odido zet zich in voor de bloedvoorziening in Nederland”. Dan doen jullie het, zoals jullie dat zelf zo mooi zeggen, pas écht anders.
Het bericht ging vrijwel meteen viral op social media. Er werd druk gedeeld, geliked en gereageerd. Een antwoord van Odido kon dus ook niet lang op zich laten wachten.
Hallo Sanquin.
Wat een mooi bericht. En wat fijn dat we samen kleur bekennen. We zijn hier inderdaad om het anders te doen. Laten we daarom de handen ineenslaan en met bloedspoed kennismaken. Veel collega’s willen al bijdragen. We bellen jullie morgen.
Tot gauw,
Odido
We zijn heel benieuwd wat er vervolgens allemaal gebeurd is, wie met wie gebeld heeft en wat daar besproken is. Maar Odido heeft woord gehouden want deze week verscheen er ineens een nieuw woord op de social media kanalen van Sanquin: de Odidonor. Sanquin schrijft daarbij:
Wat is een Odidonor?
Dat is iemand die klant is bij zowel Sanquin als Odido. Gelukkig zijn dat er al wat. Maar het is nooit genoeg.
Daarom maakten we een socialmedia-post waarbij we Odido opriepen samen te werken. Niet zomaar. Maar omdat we van dezelfde kleuren houden.
We waren zelf nogal onder de indruk van jullie bijval:
👀 2.355.414 views op social media
❤️ 49.634 likes op social media
📱 14 miljoen impressies via overige media
Zo kon het gebeuren dat we ons eerste gesprek met Odido inmiddels hebben gehad. Hoe, wat en wanneer moeten we nog bespreken, maar een samenwerking komt er. Dus dankjewel. 🙏🏻 We houden jullie op de hoogte!
Normaal vertellen we hier alleen verhalen van problemen die al omgedacht zijn. Sanquin en Odido zitten er nog middenin. Maar het verheugt ons om te horen dat die samenwerking er gaat komen. Eentje die totaal niet voor de hand ligt en er nooit was geweest als Odido niet (per ongeluk, daar zijn we van overtuigd) de huisstijl van Sanquin had gekopieerd. Dat de berichten van Sanquin zo veelvuldig geliked en gedeeld werden, laat wel zien dat heel veel mensen deze aanpak kunnen waarderen. Zo kan het ook. Laat het je inspireren de volgende keer dat er een probleem op je pad komt. De volgende keer dat jij gefrustreerd bent als dingen buiten jouw macht niet gaan zoals het moet. Als je moet dealen met allerlei gedoe waar je niet om gevraagd hebt. Wat kan er wel? Welke nieuwe mogelijkheden schuilen er in jouw probleem?
En zodra we meer weten over de samenwerking tussen Sanquin en Odido, zullen we hier uiteraard een update plaatsen.
Iedere zondag lees je op deze website een Omdenkverhaal. Kom je zelf zo'n verhaal tegen? Bijvoorbeeld in de krant, op je werk, thuis of online. Of heb je zelf iets omgedacht dat perfect past tussen alle Omdenkverhalen op deze website? Laat het ons dan vooral weten, want we zijn altijd op zoek naar fraaie voorbeelden. Mail jouw verhaal of tip naar contact@omdenken.nl. Dank je wel!