Op dinsdag 3 december knalt de Belgische wielrenner Remco Evenepoel op het portier van een postauto van bpost. De postbode keek niet goed uit en gooide haar portier open, recht voor de neus van de wielrenner die in Oetingen lekker aan het trainen was. Zijn fiets brak meteen doormidden en Remco werd met een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. De schade: gekneusde longen, gebroken ribben, schouderblad en hand en ook nog eens een sleutelbeen uit de kom. Oef.
We zijn inmiddels nog geen twee weken verder, maar Remco laat het er niet bij zitten. Hij onderneemt onmiddellijk actie. Maar niet tégen bpost, zoals je misschien zou verwachten, maar mét bpost. Hij klaagt ze niet aan en verhaalt de schade niet op de geschrokken postbode. Hij zoekt juist de samenwerking op. Hij weet zelfs zo kort na het heftige ongeval al de nieuwe mogelijkheden te zien en die te benutten.
Samen met bpost lanceert Remco een speciale sticker: de “Remco Reflex”. Daarmee willen ze mensen wijzen op het verschijnsel “dooring”. Want alleen al in België raken er jaarlijk meer dan driehonderd fietsers gewond door achteloos opengeslagen autodeuren. Plak de Remco Reflex sticker op je autoraam en je vergeet nooit meer even te kijken voor je jouw autodeur opengooit.
"Bij bpost geloven we dat een simpel gebaar levens kan redden", zegt Chris Peeters van bpost. Remco was het daar zelf helemaal mee eens: “Toen de mensen van bpost mij dit voorstel deden, heb ik onmiddellijk toegehapt. Alle weggebruikers moeten rekening houden met elkaar. Het initiatief van bpost zal ontegensprekelijk bijdragen tot een betere bewustwording van de gevaren op de weg. Ik wil bpost dan ook danken voor de introductie van de Remco Reflex. Dit zal ongetwijfeld heel wat ongevallen vermijden.” Bpost plakt deze sticker sowieso op al hun postauto’s. Daarnaast is de sticker voor alle Belgen gratis te bestellen via deremcoreflex.be.
Bedankt voor de tip Evert Jan!
In ons boek 'Huh?! - de techniek van het omdenken' omschrijven we 15 omdenkstrategieën die je kunt gebruiken om een probleem om te denken tot een nieuwe mogelijkheid. Dit verhaal is een typisch voorbeeld van strategie nummer 10: collaboreren.
Zoek de overeenkomsten, benadruk het gemeenschappelijk belang, en vergeet (tijdelijk) conflicten en tegenstellingen. Spreek de ander aan op diens nobele motieven. Vraag om hulp, advies of zelfs een gunst. Ondanks het nare ongeval vonden Remco en bpost hier een gemeenschappelijk doel: dit soort ongelukken in de toekomst voorkomen. Een samenwerking die er nooit was geweest zonder dit nare ongeluk.
Iedere zondag lees je op deze website een Omdenkverhaal. Kom je zelf zo'n verhaal tegen? Bijvoorbeeld in de krant, op je werk, thuis of online. Of heb je zelf iets omgedacht dat perfect past tussen alle Omdenkverhalen op deze website? Laat het ons dan vooral weten, want we zijn altijd op zoek naar fraaie voorbeelden. Mail jouw verhaal of tip naar contact@omdenken.nl. Dank je wel!
Wil je geen enkele moeite hoeven doen om ieder week ons omdenkverhaal te lezen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en je vindt iedere zondagochtend een grappig, creatief of inspirerend verhaal in jouw mailbox.