Barcodes zijn voor ontwerpers een ramp. Een onontkoombaar en noodzakelijk kwaad. De zwart-wit gestreepte balkjes zijn immers een verplicht onderdeel van een product. De meeste ontwerpers accepteren deze eis dan ook met grote tegenzin. Niets aan te doen. Lelijk. Moet nou eenmaal.
Toch kan het ook anders. De verplichting een barcode te gebruiken, zou je namelijk ook als een onverwachtse mogelijkheid kunnen zien. Steeds meer bedrijven en dus ontwerpers gebruiken de verplichte barcode dan ook als manier om een creatief statement te maken over het bedrijf.
Door de barcode op te leuken, er een eigen draai, gezicht of "feel" aan te geven, wordt de barcode een bron van inspiratie. Zolang de streepjes maar gescand kunnen worden, is immers alles geoorloofd. Zulks met de fraaiste ontwerpen als gevolg. Niet ondanks, maar dankzij een verplichting.
Berthold Gunster
1 september 2011
Klik hier voor meer voorbeelden.
Met dank aan Rienus Krul voor de tip.