zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

ARG`s

07-08-2013
Young cheerful gamer holds headset in game club 2023 11 27 05 32 13 utc min

Er zijn mensen die zo vaak computergames spelen, dat ze meer tijd doorbrengen in de virtuele dan in de echte wereld. Is dat erg? Jane McGonigal, Amerikaanse ontwerpster van computergames, vindt van niet. Hoe meer mensen er online gamen, hoe groter de kans dat we de wereld gaan redden.

Voor veel gamers is het logisch dat ze liever in virtual reality dan in real life zijn, aldus McGonigal. Het is er vaak gewoon leuker. Je krijgt positieve feedback, kunt met iedereen samenwerken, elke handeling heeft zin, wordt uitgedaagd om problemen te lijf te gaan en wordt voortdurend beloond. Leek de echte wereld maar op een game ...

Volgens McGonigal zijn wij sinds een jaar of zestien bezig heel erg goed te worden in gamen, ofwel in online kennis delen, samenwerken, oplossingen verzinnen, hindernissen nemen en onszelf en elkaar naar hogere levels tillen. Maar, vraagt zij zich ook af, wat heb je daarin in een omgeving als World of Warcraft, waar immers alles nep is. Dus bedacht McGonigal ARG’s, Alternate Reality Games, spellen waarin je de problemen van het echte leven moeten oplossen, zoals honger, armoede en klimaatverandering. Een van haar bekendste ARG`s was Superstruct. Wat is de insteek van Superstruct? Het menselijk ras heeft nog 23 jaar te gaan op deze planeet. Hoe zou de toekomst van voedsel, energie, gezondheid, veiligheid en sociale voorzieningen er dan uit moeten zien?

McGonigal baseert zich op de positieve psychologie en hoopt dat spelers zo enthousiast en bevlogen raken van haar games en zo bedreven in de bijbehorende vaardigheden, dat ze hun optimisme en bewijsdrang ook op de echte wereld gaan loslaten. Zo kwamen de achtduizend gamers die Superstruct speelden, in acht weken tijd met vijfhonderd creatieve oplossingen voor eigentijdse, wereldwijde problemen.


Pam van der Veen
3 oktober 2011


Met dank aan Natasja Kouwenhoven voor de tip. Zie ook het verhaal SuperBetter over een spel dat McGonigal ontwierp om haar depressie mee te verlichten.

Lotte Reezigt
07-08-2013
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden