zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Anti is pro

07-08-2013
1097543286

Voor vrijwel elke abortuskliniek in de VS staan dagelijks anti-abortus demonstranten te posten. Ze schelden het personeel uit voor moordenaars, vallen cliënten lastig met hun Pro Life-propaganda en proberen ze soms zelfs de toegang te beletten.

Daarom passen de abortusklinieken van Planned Parenthood of New Mexico de methode ‘Pledge-a-Picket’ toe, waarmee ze de kracht van de anti-abortusdemontranten tegen henzelf willen keren.

Dat houdt in dat ze op zoek gaan naar Pro Choice-sponsoren die per demonstrant een klein bedrag willen schenken. Hoe meer Pro Lifers er voor de deur staan, hoe meer geld de kliniek dus binnenhaalt. Dat wordt ook duidelijk gemaakt aan de demonstranten zelf, die op borden buiten de kliniek kunnen lezen dat hun groeiende aantal leidt tot meer geldinzameling.

Er wordt nauwkeurig bijgehouden hoeveel demonstranten er rondlopen. ‘Hoe meer mensen jullie optrommelen, hoe meer donaties wij krijgen,’ is de boodschap aan de abortustegenstanders. En met elke donatie komt hun juist datgene waar zij tegen protesteren weer een stapje dichterbij: meer laagdrempelige toegang tot abortus voor vrouwen.


Pam van der Veen
Juni 2012

Bron: Freakonomics.com
Met dank aan Wimmo van Geldrop voor de tip

07-08-2013
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden