Gratis condooms

In Congo, het grootste land Afrika, lijdt bijna een miljoen mensen aan hiv. Om die reden verstrekken gezondheidsorganisaties gratis of zeer goedkope condooms. Wat blijkt echter? De condooms vinden nauwelijks aftrek. Sterker nog, commerciële condooms, waar relatief veel geld voor moet worden betaald, doen het beter dan de goedkope of gratis condooms. Zijn ze beter of anders? Nee, ze zijn volkomen gelijk.

Wat verklaart dan dat verschil? Waarom geven mensen vrijwillig geld uit aan iets wat ze ook voor niks kunnen krijgen? Amy Lockwood is als `marketeer` werkzaam in de gezondheidszorg in Afrika. Zij deed onder andere onderzoek naar de manier waarop hiv-campagnes hun activiteiten met reclame en marketing ondersteunen. Wat blijkt? De gratis condooms worden aangeprezen met liefdevolle foto`s van een gezin met kinderen of het `Red Ribbon` teken, dat symbool staat voor de strijd tegen aids. Allemaal goedbedoeld, maar in Lockwood`s ogen een contraproductieve strategie. Waar denk je aan als je op het punt staat seks te hebben? Juist. Seks!

Commerciële bedrijven hebben dat (stukken) beter begrepen. Hoe ondersteunen zij hun verkoop? Met seksueel getinte afbeeldingen en provocatieve merken als `Manforce Bull` en `Rough Rider`. Amy Lockwood: `De gezondheidsorganisaties lijken vergeten te zijn wie hun klanten zijn. Dat zijn niet politici of geldschieters, dat zijn de gebruikers.`

Alles bij elkaar is de voorlichting van de gezondheidssector daarmee een mooi voorbeeld van vastdenken: hoe meer men zijn best doen om uit te leggen dat het verstandig is voor je eigen veiligheid en die van je gezin om condooms te gebruiken, des te minder zullen mensen geneigd zijn dat te doen.

Berthold Gunster
4 oktober 2011

Amy Lockwood`s presentatie, TED, juli 2011, Edinburgh (Schotland).
Lengte 4`17 minuten.

  •  
     
     
       
  •  
     
       
       
  •  
     
     
       
  •