zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Ober!

07-08-2013
3027491685

‘Mag ik de rekening?’ ‘Wat wilt u ervoor geven?’ Deze dialoog kun je verwachten als je de komende tijd gaat eten bij restaurant ’t Feithhuis in Groningen. Dat start namelijk met diners waarvan de klanten achteraf zelf de waarde bepalen.

Het restaurant gaat de uitdaging in eerste instantie voor tien avonden aan. De gast bepaalt op deze avonden zelf wat hij betaalt voor het eten en de bijbehorende service. Volgens eigenaar Keimpe Postema gaat het hem om de waardering van gastvrijheid. ‘Wij hebben daarbij een bepaalde waarde in ons hoofd. Maar denkt de gast er hetzelfde over? Kortom: bieden wij wat gasten van ons verwachten? Het is een leerschool voor ons.’ Ook het Hof van Alkmaar experimenteerde al met waardebepaling achteraf.

Maar hoe slim is dat, vraag je je af. Wat nu als iemand na afloop vijf euro op tafel legt? Stel je je als restaurant zo niet al te kwetsbaar op? In de praktijk blijkt het experiment echter prima uit te pakken. Want juist omdát ze zelf de waarde van de avond mogen bepalen, voelen de meeste gasten zich geroepen om weloverwogen en naar alle redelijkheid te betalen.

De gasten zelf de prijs laten bepalen, biedt bovendien allerlei kansen. Want wat blijkt: gasten geven achteraf een toelichting op de hoogte van het door hun betaalde bedrag, en daarmee krijgen de restaurants veel meer kwaliteitstoetsingen. De vele reacties leveren inzichten op, waarmee ze het eten en/of de service verder kunnen verbeteren. Júíst door zich kwetsbaar op te stellen dus.

Verder levert het op het oog zo risicovolle experiment veel publiciteit op. Als je hetzelfde doet als de rest, praat niemand erover. Maar maak je jouw prijstechniek uniek door waardebepaling achteraf, dan kun je rekenen op veel aandacht, en hopelijk ook aanloop.


Pam van der Veen
april 2012

Bron: AD, Misset Horeca

07-08-2013
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden