zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Afrekendoos

19-08-2015
Afrekendoos

Via een artikel van horecatrainer Wouter Verkerk hoorden we voor het eerst over de Afrekendoos. Een leuke omdenker waarmee je een vervelend moment verandert in een moment van service voor de klant. Wat een Afrekendoos precies is lees je hieronder in het verhaal van Wouter:

Je kent het vast wel, een groep van negen die op het allerlaatste moment besluit dat ze apart willen betalen. En niet gewoon de bon door negen delen, neehee, allemaal alleen de eigen drankjes! En daar kom je pas achter als je de rekening al hebt gebracht. Dat gaat tijd kosten! En als de laatste aan de beurt is geweest, blijven er altijd twee wijntjes, een cola en een jus d’orange over. Een hoop gedoe en uiteindelijk niemand blij. ‘Ik vind het toch niet eerlijk, Henk heeft het halve schaaltje bitterballen opgegeten en ik betaal net zoveel als hij…’

Horecamensen zijn rondjesgevers

Horecamensen kunnen zich hier zo druk over maken omdat zij zelf nooit in zo’n situatie zullen belanden! Horecamensen zijn rondjesgevers, pot-inleggers en meedenkers met de bediening. Apart afrekenen, zo’n tafel snap je dan toch niet?!

Gedoe over de rekening is wel het laatste wat je wilt want als iets de sfeer bederft is het dat wel. Gasten vinden het niet leuk en alle andere gasten in de zaak of op het terras kunnen tien minuten lang goede service wel vergeten; met een beetje pech bemoeit drie man bediening zich met de administratie van tafel 6.

Afrekendoos

Deze week zat ik op een terras en naast me dreigde bovenstaande situatie zich voor te doen. De rekening werd gebracht en de gasten bedachten zich toen pas hoe ze het zouden gaan doen: allemaal apart. De ober bleef heel rustig, glimlachte en kwam met een briljante oplossing en zette die op tafel: De afrekendoos!

De omgebouwde tekendoos bevatte een doe het zelf pakket voor een perfect gesplitste rekening en een totaalbedrag per persoon. Een rekenmachine, kladpapier, barbriefjes, pennen en potloden. Ik zat op het puntje van mijn stoel. Wat zou er gaan gebeuren, hoe zouden deze gasten reageren?

3,5% korting

Even voelde ik de verbazing, die maakte al snel plaats voor een lach. De man waarvan je dat ook zou verwachten nam de leiding en begon de rekening  keurig te verdelen en te controleren. Bovendien werd hij verleid door een kaartje in de doos: 3,5% korting als het totaalbedrag in keer zou worden betaald. Hij pinde daarom zelf maar het hele bedrag en gaf zijn acht tafelgenoten een briefje met wat hij nog van ze tegoed had. Ik kon natuurlijk niet zien of hij die korting in zijn eigen zak stak, of netjes over zijn vrienden had verdeeld…

Horecabedrijven die de grootste ergernissen omdraaien naar een beleving voor de gast. Ik vind het geweldig!

Wil je ook een afrekendoos? Stuur een mailtje naar kim@verkerkbartstra.nl en ze maakt er een voor je!

Het oorspronkelijk artikel van Wouter Verkerk lees je hier.

19-08-2015
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden